W nocy z 6 na 7 listopada 2014 roku pierwsze pojazdy wjechały na nowo otwartą obwodnicę Augustowa. Rozpoczynający się właśnie sezon wakacyjny będzie pierwszym, w którym ciężki ruch tranzytowy ominie miasto.
Nie tylko obwodnica
Nowa obwodnica, mająca około 34,3 km to jednojezdniowa krajowa droga nr 8 oraz dwujezdniowa droga ekspresowa S61. W ramach inwestycji wybudowano także węzły komunikacyjne (Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe), mosty (nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Szczeberka), wiadukty nad drogami poprzecznymi, urządzenia chroniące środowisko, systemy odwodnienia dróg, miejsca obsługi podróżnych, czy sieci infrastruktury technicznej.
Obwodnica to niezwykle ważny element ruchu międzynarodowego – jest bowiem częścią planowanej inwestycji zakładającej powstanie drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku. Nie sposób zatem nie docenić budowy obwodnicy w perspektywie rozwoju kraju, jednak największe korzyści z jej powstania czerpie sam Augustów.
Upragniony spokój na ulicach Augustowa
– Oddanie tej inwestycji miało kolosalny wpływ na życie miasta. Przede wszystkim z centrum został wyniesiony ruch tranzytowy, dzięki czemu jest bezpieczniej i o wiele ciszej – podsumowuje Józef Górski, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w Augustowie.
W perspektywie zbliżającego się sezonu wakacyjnego obwodnica ma kluczowe znaczenie. Przede wszystkim w znaczny sposób przyczyni się do rozwoju miasta jako ośrodka turystyczno-uzdrowiskowego.
Z centrum znikną korki, będące do tej pory zmorą dla podróżujących drogą krajową nr 8. Odetchnąć mogą też wszyscy ci, którzy (nie bez powodu) obawiali się o bezpieczeństwo swoje i swoich dzieci. Kilka tysięcy samochodów, które dotąd przemieszczało się przez Augustów zostało skutecznie wyprowadzonych z miasta.
Koniec wojny o Dolinę Rospudy
Ogromnym walorem nowej obwodnicy jest też aspekt przyrodniczy – po pierwsze ze względu na ograniczenie emisji spalin w centrum miasta, a także jeśli chodzi o rozwiązanie kontrowersyjnego sporu z ekologami o Dolinę Rospudy. Pierwotnie droga miała przebiegać przez dolinę rzeki Rospudy, jednak po gromkich protestach ekologów budowa została wstrzymana, a przebieg trasy ostatecznie zmieniono w 2009 roku. Po nagłośnionej batalii udało się osiągnąć kompromis – obwodnica została ostatecznie przeprowadzona obok miejscowości Raczki, dzięki czemu omija tereny Natura 2000.
Augustów zaczyna liczyć zyski
Po oddaniu inwestycji miasto powoli zaczyna notować poprawę ekonomiczną. – Chociaż dla ruchu osobowego obwodnica nie ma aż tak wielkiego wpływu, to jednak już podczas weekendu majowego zauważyliśmy większą liczbę przyjezdnych turystów. Liczymy na to, że z czasem będzie coraz lepiej – dodaje Józef Górski.
Mimo iż przez protesty i spory oddanie inwestycji uległo sporemu opóźnieniu, to w efekcie wszyscy dostrzegają plusy z niej płynące. Budowa trwała niespełna dwa lata i kosztowała 659 mln zł, a za realizację inwestycji odpowiadał Budimex,