Zwolnienie autobusów wykonujących przewozy regularne osób na liniach do 50 km z opłat za przejazdy po drogach krajowych, umożliwiające obniżenie cen biletów na liniach, które zapewniają pasażerom codzienny dojazd do szkół i pracy – to jedna z kilku projektowanych zmian w przygotowywanej kolejnej nowelizacji przepisów regulujących transport publiczny.
Postulat zwolnienia autobusów, wykonujących przewozy regularne na dystansach do 50 km, z opłat za przejazd po odcinkach dróg krajowych objętych systemem elektronicznego poboru, zgłaszały środowiska związane z wykonywaniem przewozu osób. – Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, zaproponowało takie rozwiązanie w projekcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – informuje biuro prasowe resortu.
W informacji przesłanej redakcji portalu RynekInfrastruktury.pl podkreślono, że propozycje tej zmiany muszą zostać uprzednio skonsultowane z wszystkimi zainteresowanymi podmiotami działającymi na rynku publicznego transportu zbiorowego, tj. środowiskiem przewoźników, samorządami oraz organizacjami społecznymi. – Po zapoznaniu się z opinią uczestników procesu konsultacji oraz dokonaniu oceny możliwości technicznych zwolnienia autobusów z opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg, resort rozważy procedowanie zmiany – zaznaczono w piśmie.
Już w tej chwili wiadomo, że podmioty zrzeszone w Izbie Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, pozytywnie postrzegają deklarację ministerstwa o zwolnieniu z opłat za przejazdy autobusów komunikacji zbiorowej, kursujących odcinkami płatnych dróg krajowych. Ten projekt zmiany nie budzi też kontrowersji środowisk samorządowych, w przeciwieństwie do pozostałych zmian, jakie chce wprowadzić resort infrastruktury do ustawowego aktu regulującego transport publiczny.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw został ujęty w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów oraz zapisany w dokumencie oznaczonym jako UD126. Z końcem minionego roku rozpoczęły się konsultacje projektu regulacji. Nieco wcześniej, na mocy zarządzenia MIiB, został powołany zespół do spraw opracowania projektu zmian ustawy, w skład którego weszli przedstawiciele resortu, organizacji samorządowych i stowarzyszeń przewoźników. Zadaniem zespołu jest analiza istniejących przepisów, projektów proponowanych zmian oraz zgłaszanych opinii i propozycji rozwiązań.
Zakres nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest dość obszerny, mało tego budzący niepokój praktyków wdrażających przepisy w tym zakresie. Prace więc nad ostateczną wersją regulacji na pewno będą wymagały czasu, a co za tym idzie – przyjdzie jeszcze poczekać na spełnienie oczekiwania dotyczącego zwolnienia z viaToll pojazdów przewożących na co dzień osoby do i z pracy czy szkół.