Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Autostrady - Polska

Autostrady są bezpieczne, niebezpieczni są kierowcy

| Agnieszka Gyra źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Autostrady są bezpieczne, niebezpieczni są kierowcy
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Standardy techniczne polskich autostrad odpowiadają współczesnym wymogom ruchu i jego bezpieczeństwa. – To więc, że nasze wskaźniki wypadkowe na autostradach są gorsze niż na autostradach innych państw europejskich w dużej mierze jest skutkiem czynnika ludzkiego – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” profesor Stanisław Gaca z Katedry Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej.
Spełniony standard

Nasze autostrady i drogi ekspresowe nie są bezpieczne – taki wprost wniosek można wyciągnąć porównując polskie wskaźniki wypadkowe do wskaźników wypadkowych na autostradach i drogach ekspresowych na przykład Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii. – Jeśli natomiast porównamy te wskaźniki ze wskaźnikami wypadkowymi naszych dróg innych klas technicznych, to okaże się, że autostrady i drogi ekspresowe w Polsce są względnie bezpieczne – zastrzega profesor Gaca.

Profesor Gaca nasze autostrady ocenia jako dobre. Nie są kręte, mają dobre optyczne prowadzenie, a ich parametry geometryczne są dostosowane do prędkości dopuszczalnych, a więc umożliwiają jazdę ze znacznymi prędkościami. Ich przekroje poprzeczne, zagospodarowanie otoczenia i węzły są kształtowane zgodnie z wymogami przepisów projektowych.

– Oczywiście zdarzają się wpadki budowlane. Na przykład błędy w odwodnieniu, skutkujące tym, że w trakcie intensywnych opadów dochodzi do seryjnych kolizji. Ale to są pojedyncze przypadki, na które szybko reagują zarządzający drogami usuwając przyczyny zagrożeń – mówi profesor. Równocześnie zaznacza, że gdy odrzuci się sytuacje takich pojedynczych usterek, to przyczyn wypadków drogowych na autostradach należy niestety upatrywać w zachowaniach i braku doświadczenia kierujących pojazdami, a więc decydujący dla bezpieczeństwa jest czynnik ludzki.

Niebezpieczeństwo stwarzają kierowcy

Z założenia autostrady mają zapewniać wyższy poziom bezpieczeństwa. – Tu więc można uznać, że nastąpiła jakaś porażka, ale generalnie nie jest ona porażką budowniczych tych dróg. Standard techniczny autostrad i ich rozwiązania nie odbiegają od tego, co jest w innych krajach. Oczywiście można i należy poszukiwać coraz doskonalszych rozwiązań technicznych dróg ekspresowych i autostrad, ale obecnie główną uwagę należy zwrócić na rolę człowieka i jego lepsze przygotowanie do ruchu na autostradach – zauważa prof. S. Gaca.

W Polsce został podniesiony na autostradach limit prędkości do 140 km/h. W tym też można upatrywać jedną z przyczyn wzrostu zagrożenia. – Dla wielu kierujących ta prędkość przekracza możliwości percepcji i umiejętności uczestniczenia w ruchu. Równocześnie na autostradzie poruszają się kierowcy ze stosunkowo niskimi prędkościami i tacy, którzy przy tym podniesionym limicie nie obawiają się rozwijać prędkość np. 160 km/h. W tym przypadku mamy do czynienia z dodatkowymi zagrożeniami, związanymi z dyspersją prędkości, z wyprzedzeniami i najeżdżaniem na tył pojazdu – tłumaczy profesor.

Profesor równocześnie zauważa brak ze strony instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu inicjatywy do wykonania szczegółowych studiów stanu bezpieczeństwa ruchu na autostradach i drogach ekspresowych. Tylko bowiem na ich podstawie można w pełni wiarygodnie ocenić sytuację i postawić właściwą diagnozę.

O bezpieczeństwie na drogach szybkiego ruchu przeczytasz w Monitorze.

 

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5