Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Zielona Góra

Babimost rozbuduje infrastrukturę lotniskową? Chce przyciągnąć tanie linie

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.10.2016

 

Babimost rozbuduje infrastrukturę lotniskową? Chce przyciągnąć tanie linie
fot. Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost

Więcej z regionu:

Zielona Góra

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Analiza potencjału rozwojowego Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost – to temat debaty, która odbyła się podczas ostatniej sesji sejmiku województwa lubuskiego. Ekspertem w tym zakresie był Jacek Plis, który zaprezentował mocne strony lotniska oraz jego deficyty, a także szanse rozwoju. - Śmiało możemy nakreślić ambitny plan w oparciu o eksperckie analizy i rzetelne diagnozy – podkreślała podczas debaty marszałek Elżbieta Polak.
Port Lotniczy w Babimoście nie jest w najlepszej kondycji, a w trzecim kwartale tego roku skorzystało z niego nieco ponad 2 tys. pasażerów. To niewiele i póki co nie zapowiada się, że będzie lepiej. Port obsługuje obecnie jedno połączenie z Warszawą, realizowane na pokładzie turbośmigłowego samolotu typu Saab, który na swój pokład może zabrać 33 pasażerów. Średnio lata w nim około 6 osób. Za loty z Babimostu do Warszawy linia otrzymała 7,4 mln zł. To o 200 tys. zł więcej, niż zapisano w poprzedniej umowie. Obecna obowiązuje do końca 2016 roku. Póki co nie wiadomo, czy połączenia będą kontynuowane w przyszłym roku.

Zdaniem Jacka Plisa, utrzymanie lotniska warte jest wysiłku z kilku względów. Po pierwsze – dużym atutem portu jest jego położenie geograficzne, a więc lokalizacja przy skrzyżowaniu A2 i S3 oraz zelektryfikowanej linii kolejowej. Po drugie – atutem są tereny inwestycyjne dla rozwoju działalności cargo lotniczego oraz brak barier przestrzennych. Ponadto port oferuje niższe niż konkurencja opłaty lotniskowe. Jego podstawowym problemem jest jednak bliskość innych lotnisk – w tym lotniska w Poznaniu i Berlinie.

Zdaniem Plisa aby podnieść atrakcyjność babimojskiego lotniska, niezbędna jest niewielka rozbudowa infrastruktury lotniskowej. Taka, by w Babimoście można było obsługiwać jednocześnie trzy samoloty. Takie rozwiązanie miałoby przyciągnąć do portu przewoźników niskokosztowych, obsługujących połączenia międzynarodowe, na których lotnisku najbardziej zależy.

Ponadto, zdaniem Plisa, konieczne jest też uregulowanie kwestii organizacyjnych. - Trzeba uporządkować lotnisko pod względem organizacyjnym. Jeżeli ta sytuacja będzie uporządkowana, czyli lotniskiem będzie zarządzał jeden podmiot (spółka z  udziałami samorządu) nie będzie to działanie rozproszone. Spółka ma wiele możliwości: korzystanie z funduszy UE, kredyty oraz inne możliwości działania i zdjęcie kłopotu z samorządu województwa – mówił podczas sesji sejmiku województwa.

- To właśnie nasz problem, że nie tylko od nas zależy rozwój portu. Musimy się porozumieć. Jest wizja powołania spółki, ale musi być zgoda wszystkich stron – wyjaśniła marszałek Elżbieta Polak, podsumowując jednocześnie dotychczasową działalność portu. – Uważam, że świetnie sobie poradziliśmy. Nie wydaliśmy milionów na infrastrukturę. Obecnie jesteśmy w takim miejscu, kiedy możemy rozmawiać o rozwoju portu, bo do tej pory nie było wykonanych niezbędnych inwestycji. Teraz podstawowa infrastruktura jest. Musimy zainwestować w rozbudowę terminala odlotów, żeby obsługiwać połączenia międzynarodowe. Śmiało możemy nakreślić ambitny plan w oparciu o eksperckie analizy i rzetelne diagnozy – podkreślała.

Jacek Plis pełnił wiele funkcji w branży lotniskowej. Był m.in. prezesem i wiceprezesem zarządu LOT Usługi Lotniskowe Kraków sp. z o.o., pracował w PLL LOT SA (Oddział Kraków Balice) jako koordynator ds. przewozów. Stale współpracował z firmą JET Service Poland w zakresie organizacji czarterów lotniczych, współpracował z El Al Security przy obsłudze czarterów izraelskich na lotniskach w Rzeszowie, Krakowie i Katowicach; stale współpracował z operatorem lotniska Katowice: Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym SA w zakresie rozwoju siatki połączeń.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5