Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Bałdys: Koszty dróg wysokie na etapie planowania, niskie na wykonawczym

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.05.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Bałdys: Koszty dróg wysokie na etapie planowania, niskie na wykonawczym
fot. Ladyheart

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budujemy drogo, ale nie dlatego, że koszty wykonania są wysokie, bo te są porównywalne, a raczej dużo niższe niż na Zachodzie. To co stanowi o koszcie drogi w naszym kraju, to jej wytyczenie – mówi Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Jeśli mówimy o wysokich kosztach, które powstały przy wyborze wariantu budowy drogi, to trzeba się z tym zgodzić – stwierdza Rafał Bałdys. Zupełnie inne są koszty budowy drogi na niezagospodarowanym terenie, a inne gdy zapada decyzja o poszerzeniu drogi w tzw. starym śladzie, co wiąże się z koniecznością wykupu punktów gastronomicznych czy stacji benzynowych. Do tego dochodzą koszty zorganizowania komunikacji dla ruchu lokalnego, przełożenia instalacji. – Te koszty się mnożą – mówi.

– Dzieje się tak dlatego, że decyzje dotyczące wytyczenia wielu tras w Polsce nie są poprzedzone żadnymi analizami i studiami. Czasem przesunięcie drogi o 300 – 400 metrów wystarczy, by koszty, za które powstaje droga znacznie spadły – dodaje.

Tanie wykonawstwo

Jednak drugim aspektem kosztów budowy dróg jest tanie wykonawstwo. Wykonawcę wybieramy na podstawie kryterium najniższej ceny. – Samo w sobie nie jest to złe – zauważa Rafał Bałdys. – Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że najniższa cena obowiązuje od samego początku procesu inwestycyjnego, czyli od studium wykonalności, a do tego warianty środowiskowe biorą górę nad wariantami technologicznymi, to mamy do czynienia z sytuacją, w której wykonawca wycenia pracę wykonanie na podstawie wadliwego projektu, na podstawie źle przeprowadzonych badań gruntowych. Wykonawcy wszystkich usług zostali bowiem wybrani na podstawie najniższej ceny. Jakość tych dokumentów jest więc słaba – stwierdza Bałdys.

– Tak przygotowane dokumenty mają inkorporowane w treści zwiększenie kosztów realizacji – mówi Rafał Bałdys. Jak dodaje, średni wzrost kosztu realizacji inwestycji na poziomie Unii Europejskiej waha się w granicach 23-25 proc. w stosunku do zawartej umowy. – U nas nawet jest to trochę mniej, ale problemem jest to, że zamawiający publiczny, z bojaźni przed instytucjami kontrolnymi, odmawia zapłaty kwot, których żądają wykonawcy. Jego zdaniem nie ma nic dziwnego w tym, że wykonawca rości sobie dodatkowych kwot za wykonanie prac, które nie zostały ujęte w specyfikacji. Zwłaszcza, ze winę za tą sytuację często ponosi zamawiający, który źle przygotował postępowanie.

– Potwierdzeniem tego, że mechanizm ten działa w sposób wadliwy jest skala roszczeń. To kumulacja problemów branży wykonawczej. Jeżeli tego nie uregulujemy, to w nowej perspektywie będzie to działało tak samo.
Rafał Bałdys bierze za dobrą monetę fakt, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zauważa ten problem. – Z wystąpieniem ministra Adamczyka w Sejmie można wiązać nadzieję, że resort dostrzega problemy branży i że będzie faktycznym kreatorem polityki transportowej państwa.

Czy koszty zmaleją?

Czy jednak uda się zmniejszyć koszty budowy dróg? – Najważniejszym elementem kosztotwórczym przy budowie dróg jest wytyczenie trasy – podkreśla Bałdys. – Biorąc pod uwagę, że te trasy zostały już dawno wytyczone, a przetargi rozpisane, pole manewru jeśli chodzi o ograniczenie kosztów, istotnie maleje – ocenia wiceprezes PZPB. – Nie sądzę, by to było więcej niż 20 procent, a patrząc realnie, to raczej 10 procent oszczędności w stosunku do pierwotnych szacunków.

– Miejmy nadzieję, że dojdzie do optymalizacji kosztów transakcyjnych, przez które rozumiem wszystkie spory, roszczenia i zupełnie niepotrzebne procedury administracyjnie, które dają wartość tylko sektorowi usług prawnych – podsumowuje Rafał Bałdys.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5