Już 1 września pierwszy pociąg z Krakowa odjedzie na lotnisko w podkrakowskich Balicach. Według założeń, do końca roku z połączenia ma korzystać około 25 proc. pasażerów lotniska. W przyszłym roku – powyżej 30 proc.
Pociąg do Balic kursować będzie co pół godziny, a sam przejazd potrwa 18 minut. To o dwie minuty dłużej, niż przed remontem linii, choć warto pamiętać, że trasę wzbogacono o trzy nowe przystanki: Kraków – Młynówka, Kraków – Zakliki i Kraków – Olszanica. Wyremontowana trasa pozwoli też na rozwinięcie dwukrotnie większej prędkości, niż wcześniej – do 80 km/h.
Cena jednorazowego biletu dla lotniskowych pasażerów jadących z centrum Krakowa (bądź w drugą stronę) wyniesie 8 zł. Mieszkańcy Balic, dojeżdżający do Krakowa, za bilet miesięczny zapłacą 65 zł z ustawowymi zniżkami. Bilet z Balic do Wieliczki kosztować będzie 11 zł.
Linia obsługiwana będzie przez 39 nowoczesnych pociągów. Pierwszy z nich z Dworca Głównego w Krakowie do Balic wyjdzie o 4:05. Ostatni pociąg z Balic do Krakowa wyruszy natomiast o godz. 0:11.
Nowa jakość połączenia kolejowego do lotniska ma przyciągnąć rzesze pasażerów. Według szacunków samorządowców, wpływy z biletów pokryją 40 proc. kosztów inwestycji. W sumie przez ostatnie cztery miesiące tego roku kolej ma przewieźć na tej trasie około 50 tys. podróżnych. Budowa połączenia kolejowego do Balic jest pierwszą częścią trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od grudnia ubiegłego roku pociągi wożą pasażerów z Wieliczki do Krakowa, a od września pojadą w kierunku lotniska w Balicach.
Zarząd spółki Koleje Małopolskie zapewnia, że zrobi wszystko, by godziny rozkładu jazdy zarówno pociągów do Wieliczki, jak też do Balic, nie zmieniły się przy zmianach rozkładu jazdy i by pasażerowie traktowali je jako stały element.
Modernizacja linii kolejowej do Balic była konieczna ze względu na fakt, iż do tej pory na trasie do lotniska poruszać się było można jedynie po jednym, niezelektryfikowanym torze. Dodatkowym problemem był fakt, iż stacja końcowa znajdowała się daleko od terminalu. Tym razem przesunięto ją o około 400 m w stronę budynku, a pasażerowie do hali odlotów dostaną się tzw. „suchą nogą”, przez zadaszoną kładkę.
Inwestycja, realizowana od marca ubiegłego roku, realizowana jest przy wsparciu funduszy unijnych. Jej całkowity koszt sięga 83 mln euro. 45,6 mln euro pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze
Forum Lotnicze, które odbędzie się 10 września w Warszawie.