Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Kraków

Balice: Warianty dotyczące budowy pasa gotowe. Decyzji wciąż nie ma

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.12.2015

 

Balice: Warianty dotyczące budowy pasa gotowe. Decyzji wciąż nie ma
fot. Kraków Airport

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe
Kraków-Balice

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec roku to czas podejmowania wiążących decyzji w krakowskim porcie lotniczym. Ta najważniejsza – dotycząca budowy nowego bądź remontu starego pasa startowego – wciąż nie została podjęta. Czasu jest coraz mniej, bo do 2017 roku inwestycja powinna być ukończona. Przedstawiciele lotniska zapewniają, że prace studialne nad wariantami inwestycji zostały już ukończone
– Zakończone zostały prace studialne prowadzone przez firmę Ove Arup, która analizowała warianty zarówno remontu obecnej jak i budowy nowej drogi startowej. Wyniki prac zostały przekazane organom właścicielskim spółki, które podejmą decyzję w sprawie wyboru wariantu do realizacji. Gdy taka decyzja zapadnie, będziemy mogli przekazać szczegóły – poinformowała serwis RynekInfrastruktury.pl rzeczniczka prasowa krakowskiego lotniska, Urszula Podraza.

Kondycja obecnego pasa startowego jest dziś największym wąskim gardłem dla lotniska, które obecny rok planuje zakończyć wynikiem sięgającym 4 mln obsłużonych pasażerów. Ze względu na tę kondycję port musiał ograniczyć ruch cargo. W trakcie budowy obecnego nie przewidziano bowiem, że kiedykolwiek będzie on przyjmował tak duży ruch.

Od miesięcy trwają dyskusje na temat tego, czy nowa droga w podkrakowskich Balicach jest w ogóle potrzebna. Okazuje się, że wystarczyłby bowiem remont starego pasa, jednak takiej inwestycji nie da się poprowadzić bez wstrzymania ruchu. A na to nie chce się zgodzić zarząd lotniska. – Nie po to przez ostatnie sześć lat rozwijaliśmy intensywnie lotnisko, żeby teraz je zamykać – argumentował jakiś czas temu w rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktury.pl” prezes krakowskiego portu, Jan Pamuła.

Skoro analizy są już gotowe, pozostaje jedynie podjęcie decyzji. Z medialnych wypowiedzi Jana Pamuły wynika jednak, że prawdopodobieństwo budowy nowego pasa jest bardzo wysokie. Miałby on być położony ukośnie do istniejącego i biec wzdłuż dawnego koryta Rudawy.

Jeśli inwestycja zostanie zrealizowana, nowy pas będzie odpowiadał wszystkim przepisom, warunkom, czy potrzebom największych samolotów lądujących na krakowskim lotnisku. Poza tym wariant, o którym mowa byłby również najmniej uciążliwy dla mieszkańców okolic lotniska. Chodzi przede wszystkim o hałas powodowany przez lądujące i startujące z portu samoloty. Z tym, w proponowanym wariancie, najwięcej problemów mogą mieć mieszkańcy Szczyglic i Rząski. 

To ostatni dzwonek, by podjąć decyzję o tym, w jakim wariancie realizowana będzie inwestycja i czy lepiej wyremontować stary pas, czy też lepiej zbudować nowy. Zgodnie z rozporządzeniem ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 sierpnia 2013 roku, w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji, drogi startowe w większości polskich portów lotniczych powinny zostać gruntownie przebudowane do 1 stycznia 2018 roku. – Ogólnie rzecz biorąc, głównie chodzi o to, żeby nawierzchnie lotniskowe, czyli drogi startowe, drogi kołowania i płyty postojowe były maksymalnie płaskie – przypominał jakiś czas temu w rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktury.pl” Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5