Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Zachodniopomorskie

Bariery linowe w Zachodniopomorskiem – pierwszy rok bez ofiar

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.12.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Bariery linowe w Zachodniopomorskiem – pierwszy rok bez ofiar
fot. GDDKiA

 

Przez rok funkcjonowania barier linowych na 6–kilometrowym odcinku obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu drogi krajowej nr 10 w Zachodniopomorskiem nie było wypadków ze skutkiem śmiertelnym. To pierwszy rok bez ofiar od czasu otwarcia obwodnicy.
Odcinek ma jedną jezdnię w obu kierunkach. Wcześniej często dochodziło tam do tragicznych w skutkach zderzeń czołowych. Od otwarcia obwodnicy w 2007 roku zginęło tam 14 osób. Poza ostatnim, nie było tam roku bez tragicznych statystyk.

Odpowiednio do sytuacji


Bariery linowe, które oddzieliły oba kierunki ruchu funkcjonują od 1 grudnia ubiegłego roku. – W istniejącym przekroju drogi było to jedyne rozwiązanie, które mogliśmy zastosować – mówi Mateusz Grzeszczuk – rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. – Nie ma tam odpowiedniej szerokości, by zamontować bariery stalowe. Linowe, na które się zdecydowaliśmy wymagają znacznie mniej miejsca – tłumaczy.

Innym aspektem przemawiającym za tym rozwiązaniem jest łatwość naprawy barier po zderzeniu. Jak argumentuje Mateusz Grzeszczuk, bariery linowe nie wymagają stosowania specjlalistycznych sprzętów, ani angażowania wyspecjalizowanej ekipy. – Wystarczy dwóch pracowników, którzy wymienią ugięte słupki i ponownie naciągną barierę linową, ponieważ sama bariera nie ulega zniszczeniu podczas wypadku – tłumaczy rzecznik GDDKiA w Szczecinie.

Kontrowersyjne rozwiązanie

Bariery linowe w Polsce są rozwiązaniem niestandardowym i kontrowersyjnym. Zarzuca się im, że są bardzo niebezpieczne dla motocyklistów, w czasie wypadku działając na nich jak ostre narzędzie. W czasie roku funkcjonowania barier linowych na DK–10 nie było zdarzeń z udziałem jednośladów – przyznaje rzecznik olsztyńskiej GDDKiA, trudno więc o wnioski w tym obszarze. Bariery sprawdziły się natomiast skutecznie zapobiegając zderzeniom czołowym samochodów zarówno osobowych, jak i ciężarowych.


Wyświetl większą mapę 

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa to jedyne miejsce na drogach krajowych województwa zachodniopomorskiego, gdzie zastosowano bariery linowe, zdecydowała o tym specyfika miejsca. Obecnie nie ma też planów, by ustawiać je na innych fragmentach dróg podlegających Oddziałowi. Sam odcinek drogi, na którym jezdnie rozdziela bariera linowa będzie rozbudowany. GDDKiA ogłosiła już przetarg, w ramach którego będzie dobudowana druga jezdnia. W przyszłości cały fragment drogi krajowej między granicami Szczecina a obwodnicą Stargardu Szczecińskiego będzie trasą ekspresową.

Druga jezdnia do 2020 roku

Do GDDKiA wpłynęły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na to zadanie. Zainteresowanych jest 19 firm. Na początku przyszłego roku GDDKiA zaprosi do składania ofert cenowych, a podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest na grudzień 2016 roku. Inwestycja ma być ukończona najpóźniej na początku 2020 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS