Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Komentarze | Drogi - Polska

Bartosz Nowacki: Zrównoważony rozwój przy równym traktowaniu kolei i dróg jest trudny

| Paweł Rydzyński źródło: 08.06.2014

 

Bartosz Nowacki: Zrównoważony rozwój przy równym traktowaniu kolei i dróg jest trudny
Fot. Silar, commons.wikimedia.org, CCA (3)

Zobacz więcej na temat:

Strategia Rozwoju Transportu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Rozmowy nad kształtem Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku powinny być kontynuowane – ocenia, w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl", Bartosz Nowacki, dyrektor Departamentu Transportu Publicznego i Inwestycji Transportowych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Na etapie zakończonych niedawno konsultacji nad Dokumentem Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” zgłoszono prawie 3 tys. poprawek. Najliczniej reprezentowany wśród nich był transport kolejowy, dużo uwag dotyczyło także transportu drogowego i wodnego śródlądowego, znacznie mniej – transportu lotniczego i morskiego.

Analizując reakcję MIR na poszczególne uwagi, nie sposób nie odnieść było wrażenia, że o ile w przypadku transportu drogowego większość uwag była uwzględniana, a przychylnością cieszyła się też większość uwag dotycząca transportu śródlądowego oraz lotniczego o tyle w przypadku transportu kolejowego oraz morskiego większość uwag nie została zaakceptowana.

 

Paweł Rydzyński: Czy władze woj. kujawsko-pomorskiego są zadowolone ze skali postulatów dotyczących Państwa regionu, które na etapie konsultacji społecznych zostały w DI uwzględnione?

 

Bartosz Nowacki: W naszym województwie transport jest kluczowym elementem rozwoju regionu, z racji tranzytowego położenia województwa. Strategia Rozwoju Transportu 2020 jest dokumentem, którego głównym celem jest zapewnienie spójności krajowej sieci połączeń drogowych, jak i kolejowych, stąd też prace nad dokumentem były z uwagą śledzone przez nasz samorząd. Oczywistym jest, że projekty inwestycji zawarte w opracowaniu nie wyczerpują długiej listy postulatów władz województwa. Nie mniej jednak, wiele priorytetowych dla regionu projektów, zwłaszcza drogowych, zostało w dokumencie uwzględnionych. Województwo Kujawsko-Pomorskie nie traktuje wykazu zadań jako ostatecznego i zamkniętego, deklarując wolę dalszych rozmów nad SRT.

Z uwzględnienia jakich postulatów jesteście Państwo najbardziej zadowoleni, a co do których uważacie Państwo, że szczególnie źle się stało, iż nie znalazły na etapie konsultacji uznania w oczach MIR?

Z dużym zadowoleniem władze województwa przyjęły uwzględnienie w SRT budowy dróg ekspresowych S5 i S10, ponieważ są one szczególnie istotne dla zapewnienia szybkich połączeń głównych miast regionu z resztą kraju. Równie ważne jest zapewnienie prędkości powyżej 120 km/h na trasie kolejowej Poznań-Inowrocław-Bydgoszcz-Gdańsk. W ocenie samorządu zabrakło w dokumencie m.in. nadania wyższej rangi linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód-Skandawa. Stanowi ona główny ciąg komunikacyjny z północno-wschodnią częścią kraju oraz ma duży potencjał dla przewozu towarów i osób w kierunku Obwodu Kaliningradzkiego i republik nadbałtyckich.

Czy odnieśliście Państwo wrażenie, że podejście MIR było takie, że większość uwag dotyczących projektów kolejowych była odrzucana, a większość uwag dotyczących projektów drogowych – uwzględniana? Jeśli podzielacie Państwo to spostrzeżenie, to czy tego rodzaju tendencję należy uznać za słuszną?

Zapewnienie zrównoważonego rozwoju przy równym traktowaniu kolei i sieci dróg jest trudnym zadaniem. Władze naszego województwa szanują decyzje Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, zdając sobie sprawę z trudnych wyborów, przed jakimi stawano w procesie konsultacji Strategii.

Czy obecne zapisy DI SRT pozwalają na znaczący rozwój infrastruktury transportowej w woj. kujawsko-pomorskim?

 

Każda inwestycja, która zostanie zrealizowana w oparciu o założenia DI SRT, z pewnością przyczyni się do rozwoju transportu w regionie. Samorząd województwa we własnych dokumentach strategicznych planuje, aby działania były nakierowane na modernizację i włączanie lokalnych linii kolejowych i dróg wojewódzkich w krajowy szkielet połączeń.

 

Dziękuję za rozmowę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5