W 2014 r. w terminalu BCT Gdynia przeładowano o 20,5% więcej kontenerów niż rok wcześniej. – W roku 2015 mamy co robić i z czym się mierzyć – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastrutury.pl Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
Najstarszy polski terminal kontenerowy (otwarty w 1979 r.) zamknął rok 2014 wynikiem przeładunków 475 275 TEU. Był to wynik nie tylko lepszy o jedną piątą od wyniku z 2013 r. (394 478 TEU), ale także drugi najlepszy wynik w historii. Najlepszy jak dotąd dla BCT był rok 2007, kiedy to przeładowano 493 860 TEU. Przy czym należy pamiętać, że 2007 r. były zupełnie inne realia rynku przewozów kontenerowych niż obecnie. Dopiero rozpoczynał bowiem funkcjonowanie największy obecnie terminal kontenerowy w Polsce, DCT Gdańsk, a łączna liczba kontenerów przeładowywanych w polskich portach wynosiła wówczas niespełna 800 tys. TEU rocznie – obecnie przekracza 2 mln TEU.
Gdynia przygotowuje się na statki oceaniczneGłówna przewaga DCT Gdańsk wynika obecnie z faktu, że do Gdańska mogą zawijać statki oceaniczne, a do Gdyni, jak dotąd, jedynie połączenia feederowe (mniejsze statki, kursujące pomiędzy największymi portami, do których zawijają statki oceaniczne, a portami o znaczeniu bardziej regionalnym). Wkrótce jednak również Gdynia powinna móc przyjmować statki oceaniczne.
Sukcesywnie realizowane są inwestycje związane z pogłębianiem obszaru przy nabrzeżach – do 13,5 m, z możliwością dalszego pogłębienia do 15,5 m (np. w październiku 2014 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę ze Strabagiem na pogłębienie obszaru przy Nabrzeżu Rumuńskim – oddanie pogłębionego nabrzeża jest planowane na 1 stycznia 2016 r.). Z kolei najprawdopodobniej
w II połowie 2016 r. powinna zostać oddana do użytku nowa, większa obrotnica, o średnicy 480 m, która pozwoli na obsługę kontenerowców o pojemności do ok. 10-12 tys. TEU i długości do 380 m. Obecnie terminale gdyńskie mogą obsługiwać jednostki o pojemności do 6-7 tys. TEU.
– Rok 2014 był dla naszego terminalu bardzo dobry. Obroty poszły w górę, możemy się też pochwalić dobrze prowadzonymi projektami inwestycyjnymi: dwie nowe suwnice w końcu zastąpiły dwie suwnice zniszczone przez prom Stena Line – zauważa Krzysztof Szymborski, prezes BCT. Nowe suwnice, które dotarły do Gdyni w grudniu, a ich uroczyste oddanie do eksploatacji miało miejsce kilka dni temu, są już przystosowane do obsługi statków oceanicznych. W tym roku zostaną dostarczone kolejne 2 suwnice, również –
podobnie jak te dostarczone w grudniu – pozwalające na obsługę 19 rzędów kontenerów.
2015 – rokiem wyzwań dla BCT– Rok 2015 będzie upływał pod znakiem
zacieśniania współpracy aliansów linii żeglugowych, co dla BCT przynosi nowe, trudne wyzwania. Będzie też czasem i intensywnych, złożonych prac nad przygotowaniem Gdyni do zawinięć bezpośrednich z Azji. W tych pracach będziemy uczestniczyć my, Zarząd Portu, Urząd Morski, CUPT, czyli resort infrastruktury, natomiast należy zauważyć, że projekty Zarządu Portu są krytyczne dla powodzenia przedsięwzięcia. Do tego doliczyć należy też m.in. modernizację infrastruktury kolejowej, prace nad Estakadą Kwiatkowskiego [główna droga dla ciężarówek do gdyńskiego portu;
ma ona zostać przebudowana do nośności TEN-T – red.] i wdrożenie nowoczesnej platformy informatycznej PCS, wspierającej przeładunki. Mamy co robić i z czym się mierzyć – ocenia Krzysztof Szymborski.