W Polsce od lat trwa dyskusja na temat tego, czy nowe berlińskie lotnisko zaszkodzi polskim portom (w tym Lotnisku Chopina, które konsekwentnie buduje swoją pozycję hubu), tymczasem po zachodniej stronie dzieją się cuda. Ostatnio o wstrzymaniu budowy lotniska Berlin Brandenburg zdecydowała prokuratura w Cottbus. Kolejny termin uruchomienia lotniska stanął pod wielkim znakiem zapytania. Jak skończyć tę farsę?
Najpierw pojawiły się doniesienia, że prokuratura w Cottbus zdecydowała o wstrzymaniu budowy lotniska Berlin Brandenburg, gdyż lotniskowej hali grozi katastrofa budowlana. Jak napisał tygodnik „Der Spiegel” nadzór budowlany zdołał ustalić, że wentylatory antydymowe zamontowane na dachu terminala są zbyt ciężkie i grożą zawaleniem całej konstrukcji.
Najprawdopodobniej więc konieczne będzie wzmocnienie konstrukcji hal lotniska, co wiąże się nie tylko z dodatkowymi pracami, ale też kolejnymi kosztami. Ale to nie koniec, bo niezależnie od tych działań, w ubiegły piątek (25. września) rada nadzorcza lotniska BER wdrożyła kilka projektów budowlanych, które mają być prowadzone równolegle z wykończeniem pierwotnego lotniska. Od dłuższego czasu wiadomo bowiem, że zaprojektowany terminal jest za mały, by obsłużyć cały ruch lotniczy, który obecnie obsługiwany jest w regionie. Przewodniczący rady nadzorczej portu, rządzący burmistrz Berlina Michael Mueller podkreślił jednocześnie, że plan prac wykończeniowych lotniska znów może zostać niedotrzymany. Przypominamy, że oddanie lotniska przekładano już cztery razy, a ostatnim podawanym terminem była jesień 2017 roku.
Berlińskie lotnisko okrzyknięto już najbardziej pechową budową powojennych Niemiec. Pierwotnie port miał zostać uruchomiony w 2011 roku, ale seria awarii, błędów i skandali opóźniła jego uruchomienie, a sama budowa trwa już od 10 lat. Początkowo przeznaczono na nią 2,5 mld euro. W zeszłym roku koszt ten wzrósł już do 4,3 mld euro. Na początku tego roku ustępujący prezes BER Hartmut Mehdorn oszacował całkowitą sumę na 5,4 mld euro. Niemieckie media oceniają jednak, że ostateczny koszt lotniska może sięgnąć nawet 8-10 mld euro.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.