Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Bez przygranicznego odcinka cała S3 nie miałaby sensu

| Agnieszka Serbeńska źródło: Rynek Infrastruktury 15.10.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Bez przygranicznego odcinka cała S3 nie miałaby sensu
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Komisja Europejska odrzuciła wniosek Polski o dofinansowanie z CEF (instrument finansowy „Łącząc Europę”) budowy odcinka drogi S3 z Bolkowa do Lubawki. – Informację o tym odebraliśmy z przykrością – podkreślił Krzysztof Świątek, burmistrz Kamiennej Góry, w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl. – Wierzę, że znajdą się potrzebne pieniądze – dodał włodarz miasta, dla którego brakujący, przygraniczny odcinek S3 jest szansą gospodarczego rozwoju, w tym również turystycznego wykorzystania walorów okolicy oraz regionu. Pieniądze się znalazły. Ostatecznie ten fragment S3 powstanie w ramach środków PBDK.
Połączenie już bardzo spóźnione

Historia walki o budowę S3, mającej być częścią międzynarodowej trasy łączącej Skandynawię, przez Szczecin i Świnoujście oraz Dolny Śląsk i Lubuskie, z południem Europy, sięga już ponad dwudziestu lat. Połączenie S3 z Republiką Czeską była przedmiotem licznych rozmów stron polskiej i czeskiej, w efekcie których w 2005 r. w Straszynie zostało podpisane porozumienie, zgodnie z zapisami którego inwestycja ta miała być zrealizowana już do 2010 r. (Pierwotnie czeską kontynuacją polskiej S3 miała być ekspresowa R11; od stycznia tego roku ta droga jest autostradą D11).

W maju 2013 r. w Warszawie odbyły się polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe i towarzyszące temu spotkanie ministrów właściwych ds. transportu obu państw. W trakcie spotkania strona polska podkreśliła, że istotne jest, aby uzgodnić wspólny termin budowy odcinka przygranicznego, tak aby połączenie dróg nastąpiło w tym samym czasie. W tym samym roku z inicjatywy polskiej strony odbyło się w Pradze robocze spotkanie przedstawicieli resortów transportu i krajowych administracji drogowych dotyczące m.in. harmonogramów inwestycji.

Budowa odcinków przygranicznych dróg S3 i D11 była też przedmiotem rozmów jakie miały miejsce w lutym tego roku, na spotkaniu zorganizowanym w Kamiennej Górze. Wzięli w nim udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i minister transportu Republiki Czeskiej Dan Tok.

S3 może stracić transportowe uzasadnienie

Docelowo S3 będzie trasą o długości ok. 470 km, która połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Obecnie trwa budowa odcinków tej trasy na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego, przy tym jak zauważa wywodząca się z Dolnego Śląska posłanka Marzena Machałek (PiS), brak odcinka do granicy podważa sens budowy całej S3 w kontekście znaczenia tego szlaku w układzie europejskich połączeń drogowych. W interpelacji złożonej w lipcu br., tj. po decyzji KE odrzucający wniosek złożony do CEF, posłanka zauważa, że budowany jest już odcinek S3 od Legnicy do Bolkowa, więc w przypadku niezrealizowania dalszego ciągu tej inwestycji, czyli połączenia z Czechami, to będzie „droga donikąd”.

Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w MIiB, w odpowiedzi na pismo posłanki Machałek podkreślił, że S3 do granicy państwa jest inwestycją priorytetową, „zaś intencją rządu jest możliwie szybka jej realizacja, z uwzględnieniem uwarunkowań finansowych i dostępnych na ten cel środków”.

2021 r. to aktualny termin

31-kilometrowy odcinek S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to najdroższy fragment trasy. Koszt budowy szacowany jest na ponad 3 mld zł, a więc jest co najmniej trzykrotnie wyższy od wartości prac w tej chwili wykonywanych na sąsiednich fragmentach ekspresówki. Wysokość niezbędnych nakładów na budowę przygranicznego odcinka wynika z zaprojektowanych na tym przebiegu dwóch tuneli. Jeden z tych obiektów, lokalizowany w Starych Bogaczowicach, ma być najdłuższym tunelem drogowym w Polsce (2 290 m).

Prace związane z przygotowaniem dokumentacji S3 z Bolkowa do granicy z Czechami zostały zakończone w 2012 roku. Projekt trasy jest skoordynowany z jego czeską kontynuacją, czyli z autostradą D11, która wiedzie do Pragi przez Hradec Králové i Jaroměř.

Część autostrady D11 w okolicach Hradec Kralove jest już w budowie. Roboty na kolejnych dwóch odcinkach powinny ruszyć w przyszłym roku. – Już nawet porozumieliśmy się ze stronę polską, aby przyspieszyć te prace tak, aby autostrada mogła być używana po ukończeniu części polskiej drogi S3 – informował Tomáš Čoček, sekretarz stanu w czeskim ministerstwie transportu, na tegorocznym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Dodał też, że pozostałe, brakujące około 20 km blisko Hradec Králove powstanie najpóźniej do 2023 r. Czechom jednak zależy na przyspieszeniu realizacji tego fragmentu autostrady.

Z kolei nasz południowy odcinek drogi S3 z dolnośląskiego Bolkowa, wiodący przez Kamienną Górę do granicy z Czechami w Lubawce, zgodnie z przyjętym planem miał powstać do 2021 r. I ten termin ma szansę być dotrzymany. W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zostały zapisane odcinki S3: Legnica – Bolków i Bolków – Lubawka. Realizacja pierwszego z nich została już rozpoczęta. Natomiast dla drugiego właśnie został podpisany dokument umożliwiający rozpoczęcie procedury przetargowej. O tym piszemy TUTAJ 

Szanse pogranicza

Krzysztof Świątek, burmistrz Kamiennej Góry, przyznaje, że przygotowania inwestycji mogły wzbudzić wątpliwości Czechów co do polskiej woli realizacji tego projektu. Teraz to podejście polskiej strony się zmienia. Domknięcie drogi ekspresowej S3 i czeskiej D11 udrożni drogowy szlak tranzytowy na osi północ – południe, a też czeskim kontrahentom ułatwi dostęp do naszych portów. A obszarom polskiego pogranicza stworzy warunki do rozwoju gospodarczego.

– Nasz teren nigdy nie był atrakcyjny turystycznie, natomiast gospodarczo przestał być atrakcyjny – opisuje sytuację Krzysztof Świątek. Inwestycję w S3 nazywa nową szansą. Wcześniej w Kamiennej Górze i jej okolicy funkcjonowały duże zakłady i przedsiębiorstwa. W okresie transformacji ustrojowo-gospodarczej większość z nich upadła, powodując blisko 30-procentowe bezrobocie strukturalne. Dzisiaj sytuacja się unormowała na tyle, że skala bezrobocia nie jest już przerażająca. Ale miasto nadal potrzebuje nowych miejsc pracy. – Wiadomo, że przy trasach szybkiego ruchu pojawiają się firmy spedycyjne czy magazynowe. Droga dałaby szansę rozwoju, bo różne firmy lokowałby tu swoje zakłady. Ponadto mamy Kamiennogórską Specjalną Strefę Ekonomiczną Małej Przedsiębiorczości. Atrakcyjność więc tej strefy ekonomicznej znacznie by wzrosła – zaznacza burmistrz Świątek. – Dla nas ta droga byłaby też szansą na turystyczne ożywienie, bo trasa na południe wiedzie do Pragi, a na północ w stronę Szczecina – dodaje burmistrz, widząc zysk z zatrzymania przejezdnych.

Oferta dla turystów w mieście i okolicy właśnie się wzbogaca. W okolice Kamiennej Góry przyciąga pielgrzymów sanktuarium w Krzeszowie, a miłośników historii i zabytków odremontowane podziemia miasta, które odwiedza już rocznie około 20 tys. turystów. Natomiast bazę noclegową zapewniają doskonałe gospodarstwa agroturystyczne funkcjonujące w regionie.

Mało tego, powstały plany pełniejszego skomunikowania przygranicznego obszaru z S3. – Chcemy ze środków unijnych wyremontować drogę wojewódzką Kamienna Góra – Wałbrzych – Nowa Ruda, która miałaby być równocześnie łącznikiem do S3 na wysokości Kamiennej Góry – informuje burmistrz Świątek o inicjatywie, która powstała w ramach współpracy gmin wałbrzyskiej aglomeracji.

Gminy aglomeracji wałbrzyskiej, a jest ich aż 22., ponadto podpisały porozumienie z czterema czeskimi województwami, na czele z regionem kralowohradeckim, w ramach którego zobowiązały się do podejmowania wspólnych działań lobbujących na rzecz przyspieszenia realizacji dróg S3 i D11. Krzysztof Świątek podkreśla determinację lokalnych środowisk i samorządowców w zabieganiu o połączenie drogowe Polski i Czech. Przypomina, że nieco ponad rok temu za tą inwestycją i zapewnieniem na jej realizację środków demonstrowano w Kamiennej Górze i w Jaworze. I w razie odwlekania inwestycji lokalne samorządy i społeczności zakładały słanie kolejnych petycji z apelami.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS