Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Węgiel - Polska

Bieczek: Zwiększyć przepustowość linii kolejowych

| ww źródło: Rynek Infrastruktury 24.10.2011

 

Bieczek: Zwiększyć przepustowość linii kolejowych
Jacek Bieczek, prezes CTL Logistics (fot. CTL)

Zobacz więcej na temat:

CTL Logistics

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

- W naszej ocenie dominująca pozycja węgla kamiennego oraz węgla brunatnego w wytwarzaniu energii elektrycznej w Polsce nie powinna ulec drastycznemu zmniejszeniu jeszcze przez wiele lat. Węgiel kamienny oraz brunatny mogą być częściowo zastępowane przez biomasę, której przewozy są również przedmiotem dużego zainteresowania przewoźników kolejowych i ważnym obszarem inwestycji tych firm - mówi w rozmowie z "Rynkiem Infrastruktury" Jacek Bieczek, prezes CTL Logistics.

Włodzimierz Włoch, Rynek Infrastruktury: Jakie nadzieje może wiązać branża kolejowa – zarówno w zakresie transportu węgla, jak i ewentualnych remontów infrastruktury – w związku z zamierzeniami koncernów energetycznych, które planują w najbliższych latach spore inwestycje w nowe moce wytwórcze - m.in. Elektrownia Opole – 2x900MW, Elektrownia Jaworzno III – moc 910 MW, Elektrownia Północ – 2x900MW czy Kozienice – moc 1000MW?

 

Jacek Bieczek, prezes zarządu CTL Logistics: Inwestycje polskich wytwórców energii elektrycznej są ważnym i ciekawym obszarem zainteresowania dla branży kolejowej z punktu widzenia perspektyw jej rozwoju. Dlatego plany inwestycyjne tych firm związane z odbudową mocy wytwórczych opartych na węglu kamiennym (brunatnym) oraz budową bloków energetycznych zasilanych wyłącznie biomasą są obserwowane przez nas z wielkim zainteresowaniem. CTL Logistics, jako przewoźnik kolejowy specjalizujący się w przewozie węgla, posiada bardzo stabilną i cenioną przez elektrownie pozycję na rynku usług dedykowanych przemysłowi. Jesteśmy też w fazie budowy naszej marki w dość młodej gałęzi przewozów biomasy. Jednym z prekursorów transportu tego paliwa w Polsce droga kolejową. W obu przypadkach zamierzamy utrzymać silną pozycję w relacjach z przemysłem energetycznym i wspierać go, gdyż znajduje się to w naszym wspólnym obszarze interesów.

 

Na jakie kontrakty, w państwa opinii, mogą w przyszłości liczyć przewoźnicy?

 

Przewoźnicy stawiają na umowy długoterminowe i kontrakty z dużymi grupami energetycznymi, w których obok przewozów podstawowego paliwa, jakim w dalszym ciągu będzie węgiel, znajdą się również duże ilości przewozów biomasy. Ten rodzaj umów zapewnia stabilizację poziomu zamówień obu stronom i daje możliwość budowania trwałych relacji biznesowych. Sprawdzony, elastyczny przewoźnik będzie zawsze atrakcyjnym partnerem. A to zaleta dużych, niezależnych przewoźników takich jak CTL Logistics.

 

Czy w związku z ewentualnymi zamówieniami należałoby zwiększyć przepustowość niektórych linii kolejowych? Jeśli tak, to, jakich tras powinno to w szczególności dotyczyć?

 

Zdecydowanie jednym z priorytetów jest zwiększenie przepustowości linii towarowych. I to nie tylko z uwagi na prognozowane zwiększenie zamówień. Utrudnienia spotykamy już dzisiaj, szczególnie w przypadku głównych ciągów transportowych, gdzie występuje punktowe ograniczenie masy. Trasy, których dotyczy ten problem w szczególności to: Linia 273: Bytom Odrzański - Nowa Sól – wszystkie relacje ze Śląska w kierunku Polic, Szczecina, Kostrzyna, Czerwieńska mają problemy ze znalezieniem alternatywnych tras dla pociągów o masie brutto 2400t i powyżej. Podobnie jest w przypadku linii 136: Przywory Opolskie - Gogolin oraz w relacji Chałupki -Opole Elektrownia. W przypadku linii 137: Gliwice Łabędy - Taciszów wszystkie pociągi między Szczecinem i Śląskiem muszą jeździć okrężną trasą przez Czechowice i Bierawę. Linia 353: Mogilno - Poznań Wsch. w relacji Nowa Sól - Nowa Wieś Wielka i z powrotem wymaga jazdy okrężną drogą przez Konin. Należałoby uporać się też z linią 274: Żarów - Jaworzyna Śląska (wszystkie relacje do Wałbrzycha Fabrycznego, Czarnego Boru i odwrotnie) oraz z linią 260 Pszczółki - Pruszcz Gdański (wszystkie relacje kierunek Gdańsk Zaspa, Gdańsk Port Północny, Gdynia Port i odwrotnie).

 

Jakie kontrakty uzyskaliście od firm energetycznych - chodzi mi przede wszystkim o transport węgla?

 

CTL świadczy swoje usługi dla największych i najbardziej znaczących producentów węgla oraz grup energetycznych w Polsce. Na przestrzeni lat 2010 i 2011 zrealizujemy kontrakty, przewożąc ok. 15 mln ton surowców dla tego sektora.

 

Póki co polska energetyka opiera się na węglu. Jednak w związku z systematycznym rozwojem chociażby źródeł odnawialnych, należy się spodziewać, że zapotrzebowanie na węgiel będzie maleć. Jak wobec tego rysuje się przyszłość przewoźników w najbliższych dziesięcioleciach?

 

W naszej ocenie dominująca pozycja węgla kamiennego oraz węgla brunatnego w wytwarzaniu energii elektrycznej w Polsce nie powinna ulec drastycznemu zmniejszeniu jeszcze przez wiele lat. Węgiel kamienny oraz brunatny mogą być częściowo zastępowane przez biomasę, której przewozy są również przedmiotem dużego zainteresowania przewoźników kolejowych i ważnym obszarem inwestycji tych firm. Wzorując się na doświadczeniach zagranicznych niektóre firmy przewozowe już budują kompleksową ofertę usług, rozwijają skomplikowane łańcuchy logistyczne, przygotowują oferty dedykowane konkretnym branżom oraz gałęziom przemysłu. To daje im gwarancje stałego i pełnego portfela umów. Doświadczenia spółki CTL Logistics, która jest największym prywatnym przewoźnikiem w Polsce pokazuje, że jest to najbardziej optymalny kierunek prowadzenia polityki biznesowej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5