Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Blocher: Po 2025 roku rynek drogowy może spaść o 25-30% [cz. 2]

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Blocher: Po 2025 roku rynek drogowy może spaść o 25-30% [cz. 2]
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nawet o 30% może spaść cały rynek drogowy po 2025 roku, gdy skończą się środku unijne – szacuje Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu. – Musimy się z tym pogodzić – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes spółki.
Łukasz Malinowski, „RynekInfrastruktury.pl”: Co będzie się działo na polskim rynku drogowym po roku 2025?

Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu: Rynek z całą pewnością ulegnie poważnym przeobrażeniom. Nie będzie już takiego dopływu środków unijnych, a budowa podstawowego szkieletu sieci dróg ekspresowych i autostrad zostanie zakończona. Pojawi się dużo prac związanych z naprawami i wymianą nawierzchni. Powinny pojawić się nieco większe inwestycje w drogi powiatowe i lokalne. Tak czy inaczej szacuję, że cały rynek spadnie o 25-30%. Musimy się z tym pogodzić. Część globalnych firm na pewno wyjdzie z Polski, a inne przestawią się na mniejsze projekty. Na duże prace remontowe przyjdzie nam poczekać kolejne 20-25 lat.

Jakie ma w związku z tym plany Budimex? Rozwijanie działalności utrzymaniowej przez FB Serwis? Wejście na inne segmenty rynku budowlanego? Ekspansje zagraniczną?

Dziś bardziej prawdopodobne jest większe zdywersyfikowanie działalności niż wyjście za granicę. Tak na dobrą sprawę nie mamy dokąd wyjść. W państwach takich jak Węgry, Czechy, Słowacja, czy Kraje Nadbałtyckie sytuacja będzie podobna do naszej – tam już nie będzie dużych projektów.

Olbrzymi potencjał to Rosja, Ukraina i Białoruś, gdzie potrzeby infrastrukturalne są gigantyczne, trudno jednak spodziewać się ustabilizowania sytuacji politycznej w tym regionie w najbliższych dziesięciu latach. W takiej perspektywie nie będzie tam silnych fundamentów prawnych gwarantujących uczciwe postępowania przetargowe jak w UE. Aktywność na tych rynkach to bardzo odległa przyszłość. Będziemy się starać aktywniej działać na rynku niemieckim, ale nie liczymy tam na ogromne projekty. Dla nas szansą jest raczej FB Serwis i realizacja projektów energetycznych czy lotniskowych. Może ruszą w końcu projekty budowlane w formule PPP ?

Czyli nie uda się nam powtórzyć scenariusza hiszpańskiego?

Nie. Na to jest już za późno. Teraz nie ma już szansy na zbudowanie krajowych „czempionów”, to trzeba było robić w poprzedniej perspektywie. Mamy bardzo konkurencyjny rynek i trzeba dbać o to, żeby firmy, które są na nim aktywne, nie poległy na kolejnej wojnie cenowej. Budimex ma wprawdzie hiszpańskiego udziałowca , ale jest firmą Polską. To tutaj płacimy podatki, zatrudniamy ponad 6 tys. osób. Chcemy nasze zyski reinwestować w Polsce.

Wspomniał Pan o poszerzaniu zakresu usług, także tych oferowanych przez FB Serwis. Co się za tym konkretnie kryje?

Rozwijamy trzy linie biznesowe w FB Serwis. Pierwszą z nich jest rynek odpadów komunalnych. Nie jest on jeszcze wprawdzie wystarczająco transparentny, ale spodziewamy się postępującej konsolidacji i nastawiamy się na małe przejęcia. W utylizacji odpadów widzimy sporą szansę. To może być bardzo stabilny rynek. Drugim obszarem jest techniczne utrzymanie obiektów, zaś trzecim oczywiście utrzymanie dróg. Wszystkie te segmenty będziemy rozwijać organicznie i przez akwizycję.

Zostaje jeszcze budownictwo na rzecz kolei i energetyki...

Na razie skupiamy się na realizacji kontraktów z naszego portfela – wybudujemy Turów i uruchomimy spalarnię w Białymstoku. Mamy też szansę na Żerań. W Polsce ostatnio nowe bloki budowaliśmy ponad 30 lat temu, więc podchodzimy do tematu ostrożnie. Później będziemy myśleli o wyjściu na rynki zagraniczne w tym segmencie budownictwa. Zakładamy, że będziemy wybierać odpowiadające nam projekty i nie mówimy tu o stałej obecności w jakimś kraju. Docelowo chciałbym, żeby energetyka generowała ok. 15% przychodów naszej grupy.

Jeśli chodzi o kolej to wszyscy znają nasze perypetie związane z PNI. Ostatnio udało się nam jednak sprawnie zbudować PKM w Trójmieście oraz zakończyć Iławę. Podpisaliśmy nowy kontrakt na łącznik w Krakowie. Dobrze nam się pracuje z PKP PLK, widzimy poprawę w podejściu zamawiającego do wykonawców. Będziemy starali się zwiększyć obecność na tym rynku, ale po przejściach z PNI zajmie nam to o wiele więcej czasu.

Czytaj też:

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5