Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Bojarowicz: Liczymy, że nawierzchnie betonowe będą o wiele trwalsze niż asfaltowe

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Bojarowicz: Liczymy, że nawierzchnie betonowe będą o wiele trwalsze niż asfaltowe
fot. Emilia Derewienko

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Zamierzamy wykonać około 800 km dróg w technologii betonowej. To poligon pozwalający sprawdzić to, co do tej pory słyszeliśmy o zaletach i wadach tych nawierzchni – mówi Jacek Bojarowicz, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak dodaje, ten sprawdzian stworzy jednocześnie możliwości rozwojowe dla technologii, która – jak liczy – będzie o wiele bardziej trwała niż asfaltowa. Podkreśla jednak, że oba rodzaje nawierzchni będą miały zastosowanie na polskich drogach.
Zdaniem generalnego dyrektora, wykonanie 800 km dróg o nawierzchni z betonu, pozwoli wzmocnić tę technologię. – Tak jak kiedyś postawiliśmy na nogi polską archeologię, tak teraz postawimy na nogi technologię betonową. Dzięki temu uzyskamy dwie technologie, które będziemy mieli do wyboru – asfaltową i betonową – mówi generalny dyrektor. Obie powinny ze sobą konkurować, co przyniesie, jego zdaniem, korzyści zarówno użytkownikom dróg, jak i inwestorom drogowym.

Plan budowy kilkuset kilometrów dróg w technologii betonowej wynika z założenia, że mają one większą trwałość niż asfaltowe. Jak mówi dyrektor Bojarowicz, ta decyzja sprowokowała branżę związaną z asfaltem do rozpoczęcia prac nad nawierzchniami długowiecznymi. – To pozytywny element konkurencji, który powinien wpłynąć na poprawę jakości i trwałości obu technologii – stwierdza.

Jacek Bojarowicz podkreśla, że GDDKiA zależy, by technologie związane z betonem zaczęły stosować polskie firmy. – Nie zamykamy rynku poprzez warunki przetargowe. Dajemy szansę polskim firmom, żeby nauczyły się tych technologii i podchodziły do przetargów samodzielnie, a nie tylko biorąc podwykonawstwo – mówi.

Dodaje jednak, że otwarcie na nawierzchnie betonowe implikuje w przyszłości określone skutki. – Każdy produkt ulega uszkodzeniom, niekoniecznie związanym z jakością wykonania, ale również i uszkodzeniom mechanicznym, poprzez czynniki zewnętrzne. W związku z czym oczekujemy, że rynek betonu opracuje nam technologie szybkich napraw – mówi. – Tak jak w przypadku bitumu mamy różne technologie naprawcze, tak i w przypadku betonu niezbędne jest zaoferowanie zamawiającym, którzy utrzymują drogi w tej technologii, niedrogich, szybkich i nieingerujących w ruch technologii naprawczych – mówi generalny dyrektor.

Zdaniem Jacka Bojarowicza jest jeszcze za wcześnie, by wyciągać rozstrzygające wnioski na temat technologii betonowej na podstawie kilku lat eksploatacji współcześnie wykonanych dróg z betonu. – Nadal liczymy, że to będą nawierzchnie o wiele trwalsze niż asfaltowe – stwierdza w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” szef GDDKiA. – Niemniej obie technologie mają prawo bycia na rynku i zakładamy, że tak będzie – dodaje.

Jacek Bojarowicz był gościem trwającej w Wiśle konferencji naukowo-technicznej Dni Betonu. Spotkanie branży betonowej, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, potrwa do 12 października.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5