Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Bojarowicz: Najpierw dokończymy stare przetargi, potem nowe postępowania

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.09.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Bojarowicz: Najpierw dokończymy stare przetargi, potem nowe postępowania
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Najpierw musimy zakończyć te przetargi, które mamy otwarte, dopiero potem, po ewentualnych decyzjach dotyczących korekt w programie, będziemy mogli ruszać z nowymi – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jacek Bojarowicz, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Niedawno Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało „odblokowanie”, czyli rozpoczęcie drugich etapów postępowań na 15 odcinków dróg, których łączna wartość wynosi przeszło 4 mld zł. W ślad za tą deklaracją, w ubiegłym tygodniu firmy zostały zaproszone do złożenia ofert cenowych na: obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego, autostradę A6 w okolicach Szczecina oraz węzeł Szczecin Kijewo, a także na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 węzeł Lotnisko – Podwarpie oraz łącznik obwodnicy Inowrocławia. Jeszcze we wrześniu powinny zostać odmrożone przetargi na pozostałe z zapowiedzianych 15 odcinków.

– To nie koniec. Będziemy uruchamiać kolejne, które mamy przed drugim etapem – zapowiada Jacek Bojarowicz, zastrzegając jednocześnie, że będzie to się odbywało po uprzednich konsultacjach z ministrem infrastruktury i ministrem finansów. Dopiero po „wyczyszczeniu” puli przetargów rozpoczętych, będą uruchamiane nowe postępowania.

Nie wszystko na raz

GDDKiA nie może uruchomić zbyt dużej liczby przetargów, które skończyłyby się w podobnym czasie i w tym samym czasie konsumowałyby potężną dawkę pieniędzy – tłumaczy Jacek Bojarowicz. Jak stwierdza, w ten sposób cała projekcja zamknęłaby się w połowie przeznaczonego na nią czasu. – Potem byłby problem z następnymi zleceniami dla firm budowlanych, które by zwiększyły potencjał i zostały bez przetargów. Staramy się więc to robić w miarę równomiernie, tak żeby wykonawcy mieli pewien komfort i żebyśmy jednocześnie nie zachwiali budżetem – mówi.

– Oczywiście, idealnie każdego roku wyrównać się nie da. Budowa to żywy organizm, trudno z góry definitywnie przesądzić, że coś będzie w danym terminie – mówi dyrektor, ale zaznacza, że nie ma obaw o nadmierną kumulację prac w jednym okresie.

Stare przetargi, nowe warunki

Jak niedawno informował wiceminister Jerzy Szmit, w trakcie procedury przetargowej znajdują się zadania drogowe o wartości 29,4 mld zł. Kwota ta obejmuje 63 przedsięwzięcia na łączną długość 759,3 km dróg.

Te przetargi będą kontynuowane na podstawie ogłoszonych wcześniej kryteriów, w tym dotyczących oceny ofert – zgodnie z przepisami, po pierwszym etapie postępowania nie można zmieniać tego, co było podane w ogłoszeniu. – Po wysłuchaniu krytycznych uwag rynku, popracowaliśmy natomiast nad zapisami warunków kontraktowych – mówi Jacek Bojarowicz. – Teraz bardziej sprawiedliwie rozkładają one ryzyka między strony. Powinno się to spotkać z dobrym przyjęciem przez rynek wykonawców.

Zmiany będą dotyczyły m.in. waloryzacji kontraktów. – Staraliśmy się uwzględnić opinie, które padały ze strony wykonawczej – mówi Jacek Bojarowicz. Zaznacza jednak, ze nie oznacza to waloryzowania wszystkiego. Nowy wzór został przygotowany tak, by uwzględnić postulaty wykonawców, ale jednocześnie nie wychodzić poza obwarowania finansowe obwiązujące publicznego inwestora – wyjaśnia dyrektor.

Nowe przetargi, nowe kryteria

Natomiast już w nowo ogłaszanych przetargach, oprócz warunków, zmienią się także kryteria oceny ofert. stanie się tak m.in. wskutek zmienionej ustawy Prawo zamówień publicznych, która wymaga, by cena stanowiła nie więcej niż 60 proc. wagi. – W GDDKiA pracujemy nad nowymi kryteriami, ale pracuje nad nimi także Rada Ekspertów, która zrzesza różne środowiska uczestniczące w procesie inwestycyjnym. Z dużym zaciekawieniem czekamy jakie będą propozycje z tamtej strony – mówi Jacek Bojarowicz. – Przez wiele lat słyszeliśmy krytykę, natomiast nigdy nie usłyszeliśmy poważnego kryterium, które by spełniało wszystkie oczekiwania.

Wśród tych oczekiwań jest m.in. policzalność. – Z doświadczenia wiemy, że kryteria niepoliczalne powodują protesty, ponieważ ten, kto przegrał uważa, że przegrał niesłusznie – mówi dyrektor. Jego zdaniem, trudno znaleźć kryteria, które z jednej strony będą spełniały warunek policzalności, z drugiej, nie będą kryteriami fikcyjnymi, tak jak miało to miejsce dotychczas. – W starych przetargach mieliśmy trzy kryteria, z czego dwa wszyscy dawali jednakowe – czyli były to kryteria fikcyjne – stwierdza Jacek Bojarowicz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5