Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Bojarowicz: „Nie” dla zwężenia pasa rozdziału na autostradach i drogach ekspresowych

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Bojarowicz: „Nie” dla zwężenia pasa rozdziału na autostradach i drogach ekspresowych
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zgadza się z większością postulatów zaproponowanych w ramach procesu optymalizacji budowy dróg – stwierdził Jacek Bojarowicz, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. – Nie zgodzimy się natomiast na zmniejszenie pasa rozdziału do 2,5 metra na autostradach i drogach ekspresowych – powiedział.
Nad propozycjami sformułowanymi przez zespoły powołane przez Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury dyskutowano dziś podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Polski Kongres Drogowy. – Większość rekomendacji wynika z problemów z jakimi spotyka się Generalna Dyrekcja – stwierdził Jacek Bojarowicz. Jego zdaniem zaproponowane zmiany powinny m.in. usprawnić proces inwestycyjny, zwiększyć transparentność postępowań, a także przynieść optymalizację kosztów. Największy potencjał, według niego, tkwi w obszarze działania zespołu ds. technologii.

„Nie” ze względu na bezpieczeństwo


Jednocześnie propozycja przygotowana przez ten zespół jest jedyną, z którą Jacek Bojarowicz się nie zgadza. – GDDKiA nie będzie zwolennikiem 2,5-metrowego pasa rozdzielającego na drodze ekspresowej i na autostradzie – powiedział. Szef GDDKiA zauważył, że w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych budowane są drogi o najwyższych dopuszczalnych prędkościach, które – jak dodał – w praktyce często są dodatkowo przekraczane. – Każdy błąd, każde odstępstwo w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego natychmiast powoduje wzrost zagrożeń bezpieczeństwa – mówił. Nie inaczej, według niego, byłoby w tym przypadku. – W trosce o bezpieczeństwo GDDKiA nie będzie za tym, by ten pas na ekspresowych i autostradach zmniejszać. Generalny Dyrektor dodał, że takie niesprzyjające bezpieczeństwu rozwiązanie niekoniecznie byłoby tańszą opcją. – W praktyce zawężenie pasa rozdziału powoduje konieczność postawienia na całej długości betonowej bariery sztywnej – powiedział.

Jacek Bojarowicz przyznał jednak, że zwężenia pasa rozdziału może być dopuszczone na zwykłych drogach dwujezdniowych. – Tam są inne prędkości, inne wymogi bezpieczeństwa więc tam jest to możliwe – mówił Generalny Dyrektor.

Projekt drogowo-środowiskowy


Część postulatów opracowanych w ramach projektu optymalizacji budowy dróg dotyczy ochrony środowiska. Jak wyliczono, w latach 2007-2013 koszty urządzeń chroniące przyrodę stanowiły niemal 10 proc. wartości kontraktów.
– Uczestniczymy w olbrzymim programie, który przy okazji jest wielkim programem ochrony środowiska – stwierdził szef GDDKiA. Nie da się budować dróg nie ingerując w środowisko, jednak drogowcy, zdaniem szefa GDDKiA, mają w tym obszarze czyste sumienie.

– Cały czas ponosimy koszy ochrony środowiska i czujemy się niedocenieni – nikt nas za to nie chwali, a wciąż jesteśmy na cenzurowanym i cały czas eskaluje się żądania – powiedział jednocześnie stwierdzając, że jest zwolennikiem typizacji urządzeń służących przyrodzie. Chodzi m.in. o przejścia dla zwierząt. Generalna Dyrekcja dysponuje wynikami monitoringu istniejących przejść dla zwierząt. – Monitoring zaprzecza tezie, że te obiekty muszą być szerokie. Wynika z niego, że po obiektach 40-metrowych czasem przechodzi więcej zwierząt niż po obiektach 80-metrowych. Jak zauważył Jacek Bojarowicz, istotna jest raczej trafność lokalizacji przejścia, a nie szerokość obiektu.

Pod dyskusję publiczną poddał jeszcze jedno pytanie, które zadają sobie odpowiedzialni za środowisko pracownicy GDDKiA: dlaczego obiekty ochrony środowiska mają taką samą konstrukcję jak obiekty drogowe? – Tam się powinno chodzić, a nie jeździć –
zauważył. – To pole do spojrzenia w przepisy.

Z kwoty wydanej w ostatnich latach na obiekty ochrony środowiska połowę pochłonęła budowa ekranów akustycznych. Jacek Bojarowicz zauważył, że czasem dla ochrony jednej nieruchomości budowano np. 500 metrów ekranów. – Może warto byłoby wprowadzić do przepisów możliwość wykupu siedliska zamiast budowy ekranu. Czasem byłoby to mniej kosztowne – powiedział.

Który minister zapłaci

Bojarowicz odniósł się także do propozycji przeniesienia części kosztów dotyczących budowy urządzeń chroniących przyrodę do resortu środowiska. Jego zdaniem w dyskusji między resortami należałoby przesunąć akcent z podziału obowiązków finansowania na próbę wypracowania kompromisu zmierzającego do ukrócenia wygórowanych żądań, które nie są poparte żadnymi badaniami, ani doświadczeniami. Istotna mogłaby być także możliwość etapowania realizacji obiektów środowiskowych. Zdaniem dyrektora, generalną zasadą powinno być, że decyzja środowiskowa pokazuje co należy chronić, a o tym w jaki sposób to robić, powinien decydować projektant.

Zgadza się także co do konieczności wprowadzenia typowych rozwiązań dla obiektów inżynierskich. Pod warunkiem jednak, że typizacja nie będzie stać w sprzeczności z innowacją. – Jak mamy coś typowego, to nie stosujemy tego rozwiązania wiecznie, ale jak się pojawi nowy element, który można stypizować, to wykorzystajmy go – mówił.

Co branża ustali, GDDKiA wdroży


Jacek Bojarowicz podkreślił, że GDDKiA zgadza się z większością postulatów zgłoszonych przez branżę, a jeśli chodzi o dążenie do wybudowania wszystkich dróg zapisanych w programie, to jest wręcz z niego zadowolona. – Każda inwestycja broni się merytorycznie – powiedział.

Przestrzegł jednak: większość tego, co zostanie ustalone, będzie już niemożliwe do zastosowania w obecnym programie, ze względu na duże zaawansowanie w jego realizacji. Zapewnił jednak, że wszystko co zostanie wprowadzone do przepisów, bez zwłoki będzie zastosowane przy realizacji kontraktów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5