Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Bojarowicz: Oddanie dróg samorządom to historyczny sukces

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Bojarowicz: Oddanie dróg samorządom to historyczny sukces
fot. Tadeusz Rudzki, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W drogownictwie mamy dwa historyczne sukcesy: pierwszy to wydzielenie z administracji drogowej wykonawstwa. Drugi to oddanie większości dróg samorządom – mówi Jacek Bojarowicz, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Te dwa elementy wiążą się z tym co powszechnie uważane jest za osiągnięcie ostatnich dekad – istotną poprawę stanu sieci drogowej.
– Musimy pamiętać, że na początku transformacji państwo zarządzało całą siecią drogową w kraju. Wydzielenie z tej państwowej administracji najpierw wykonawstwa, które dało początek rynkowi wykonawców, a potem oddanie większości dróg samorządom to – historycznie rzecz biorąc – dwa pozytywne elementy w drogownictwie po 1989 roku – stwierdził szef GDDKiA.

– Dokonaliśmy wewnętrznej transformacji rynku drogowego i sposobu zarządzania drogami. To skutkuje tym, co widzimy dzisiaj: mamy 3 tysiące kilometrów szybkich dróg na poziomie europejskim – mówił Jacek Bojarowicz w czasie debaty na temat infrastruktury drogowej i kolejowej, która odbyła się podczas tegorocznych Dni Betonu w Wiśle.

Jak zauważył, mówiąc o efektach ostatnich lat w drogownictwie, trzeba zauważyć, że oprócz autostrad i dróg ekspresowych mamy także sporą sieć dróg wojewódzkich, w które korzystając z funduszy unijnych inwestowali marszałkowie województw. – Nie możemy zamykać oczu na to, że sieć dróg wojewódzkich na wielu odcinkach również wygląda inaczej niż wtedy, gdy przekazywaliśmy tę sieć marszałkom – stwierdził.

Jak zauważył Jacek Bojarowicz, to marszałkowie podjęli się wyzwań związanych z budową przepraw przez najdłuższą rzekę w Polsce. – Między Warszawą a Krakowem powstały trzy mosty przez Wisłę, których administracja państwowa w czasach powojennych nie była w stanie wybudować.

Cenne doświadczenie z zagranicy

Lepszą jakość, którą czujemy jeżdżąc po kraju zawdzięczamy w dużej mierze sprawnemu wykorzystywaniu funduszy unijnych. Zanim jednak weszliśmy do UE, drogowcy korzystali m.in. z pożyczek Banku Światowego, środków przedakcesyjnych, czy pieniędzy EBI, które był obwarowane podobnymi procedurami, jak te, z których korzystamy obecnie. – Nauczyliśmy się je stosować, zanim weszliśmy do Unii – stwierdził Jacek Bojarowicz.

Jego zdaniem, nie bez znaczenia jest także fakt, że wchodząc w okres dużych inwestycji, mieliśmy w kraju kadrę, która wraz z Dromeksem zdobywała doświadczenia na kontraktach autostradowych poza Europą. – Ci ludzie nauczyli się stosowania i budowania dróg tej klasy poza granicami naszego kraju. Gdy dostaliśmy pieniądze unijne, potrafili swoim doświadczeniem wesprzeć proces inwestycyjny – powiedział.

Cienie sukcesu

Uczestnicy debaty zwracali uwagę, że ostatnie lata w drogownictwie , to niewątpliwy sukces w postaci przyzwoitej jakości sieci drogowej, ale zrealizowany nie bez porażek. – Nie wykorzystaliśmy tego okresu w sposób właściwy. Wykonaliśmy sporo inwestycji, ale w ślad za tym nie poszedł sukces, który wzmocniłby naszą gospodarkę – mówił odnosząc się do efektów dla kondycji firm budowlanych Ryszard Trykosko, przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. – Zrobiliśmy wyścig szczurów – inwestorzy chcieli zrobić jak najszybciej, jak najwięcej nie dzieląc odpowiednio ryzyk. One zostały przerzucone na wykonawstwo i to się zemściło. Dzisiaj nie ma rodzimego przemysłu budowlanego – mówił Trykosko.

– Nie uniknęliśmy błędów – przyznał Bojarowicz. – Ja osobiście boleję – i muszę przyznać, że GDDKiA też poprzez zapisy w kontraktach przyczyniła się do tego – że nie mamy teraz praktycznie dużych firm drogowych, które mogłyby samodzielnie przystępować do przetargu – powiedział. – A szkoda, bo dla higieny jedna czy dwie takie firmy by się przydały – dodał szef GDDKiA.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5