Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Boniecki: Nie zawsze rozbudowa lotniska ma sens

| Justyna Urbaniak źródło: Dominik Boniecki 31.03.2016

 

Boniecki: Nie zawsze rozbudowa lotniska ma sens
fot. Ninoadonis, morguefile.com

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe
Infrastruktura

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Większość inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych dokonanych po akcesji Polski do Unii Europejskiej można uzasadnić rosnącymi przewozami pasażerów oraz rolą, jaką dostępność do transportu powietrznego pełni dla lokalnego wzrostu gospodarczego. Pozytywnie oceniam modernizacje i rozbudowy lotnisk w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Modlinie, Wrocławiu i Poznaniu – twierdzi Dominik Boniecki, ekspert rynku lotniczego, doktorant Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Boniecki pozytywnie ocenia prace inwestycyjne przeprowadzone w Rzeszowie i Szczecinie, uzasadniając je daleką odległością od Warszawy, gdzie podróż lotnicza jest kilkukrotnie szybsza od transportu lądowego. Inaczej jest już w przypadku innych, mniejszych regionalnych lotnisk:

– Bydgoszcz, Lublin i Łódź to miasta, które powinny posiadać lotniska zdolne do obsługi samolotów z rodzin A320 i B737 z maksymalną masą startową. I taką sytuację mamy na dzień dzisiejszy. Dokonano tam jednak przeinwestowania w niektóre elementy infrastruktury lotniskowej w stosunku do efektywnych potrzeb transportowych. W podobny sposób można ocenić inwestycje w infrastrukturę portu w Zielonej Górze, gdzie nie ma potrzeby obsługi statków zabierających do 200 pasażerów – komentuje ekspert. W jego opinii wyjątkowo źle zaplanowano rozbudowę portu w Radomiu. Równie słabym pomysłem są plany dotyczące budowy lotniska pod Kielcami. – Z kolei przesłanki modernizacji portu w Szymanach będzie można zweryfikować po roku od jego uruchomienia – twierdzi Boniecki.

– Wspólnym czynnikiem realizowania programów inwestycyjnych we wszystkich portach lotniczych była dostępność do finansowania unijnego. Priorytetem zarządów lotnisk było wykorzystanie jak największej puli tych środków. W rezultacie posiadamy w skali kraju nadwyżkę przepustowości infrastruktury lotniskowej, a porty lotnicze wykorzystujące niewielką część swoich możliwości notują wysokie straty – twierdzi ekspert. Jego zdaniem po zakończeniu fazy kluczowych inwestycji w infrastrukturę lotniskową kolejnym etapem rozwoju mogą być inwestycje w miasteczka lotniskowe. – Nowym celem długookresowym powinien być wzrost strumienia przychodów pozalotniczych. Docelowy profil każdego Airport City powinien zależeć od uwarunkowań lokalnych – od dostępności drogowej i szynowej portu oraz od lokalnych potrzeb rynku nieruchomości. W niektórych przypadkach wypełnienie niszy rynkowej nastąpi przez wzniesienie kompleksu biur lub budowę hotelu, w innych – przez powiększenie powierzchni handlowo-usługowych, a w jeszcze innych – przez inwestycję w centrum logistyczne. Kluczowa będzie współpraca z kapitałem prywatnym, pełniącym tu rolę weryfikatora ekonomicznych przesłanek budowy tych miasteczek – twierdzi Boniecki.

W Polsce funkcjonuje obecnie 14 portów lotniczych (w tym jedno od stycznia bieżącego roku). Dziesięć z nich: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Łodzi i Bydgoszczy należy do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Porty te realizują inwestycje współfinansowane z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość nakładów poniesionych na realizację tych inwestycji do 2015 roku sięgnęła 5,8 mld zł.

Po rozbudowie polskie porty lotnicze, których łączna przepustowość sięgała do tej pory 23 mln pasażerów rocznie, obecnie jest o 18 mln pasażerów większa i sięga 41 mln osób. Po raz pierwszy od wielu lat powstały w ostatnich latach również zupełnie nowe porty przeznaczone dla ruchu pasażerskiego: w Modlinie, Lublinie, Radomiu i Szymanach koło Szczytna. Z analiz ULC wynika, że w 2030 roku polskie lotniska obsłużą w sumie około 58 mln podróżnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS