Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Warmińsko-mazurskie

Brzezin: Lata 2014-2020 będą przełomowe dla kolei na Warmii i Mazurach

| Paweł Rydzyński źródło: Transport-Publiczny.pl 10.01.2015

 

Brzezin: Lata 2014-2020 będą przełomowe dla kolei na Warmii i Mazurach
Autobus szynowy w Olsztyniefot. Przewozy Regionalne

Więcej z regionu:

Warmińsko-mazurskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W najbliższych latach przewidujemy m.in. elektryfikację linii kolejowej Ełk – Korsze, a także modernizację kilku innych kluczowych dla regionu tras kolejowych – mówi w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl nowy marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, Gustaw Marek Brzezin.
Kontynuujemy nasz cykl, w którym prezentujemy postulowane priorytety zarządów województw w rozpoczętych właśnie kadencjach samorządów (2014-18), których start w dużej mierze pokrył się z rozpoczęciem finansowania w obrębie nowej perspektywy unijnej (2014-20). Przypomnijmy, iż w obrębie perspektywy 2014-20, aż 40% środków pomocowych z UE wydatkowanych ma być na szczeblu wojewódzkim; w perspektywie 2007-13 było to 25%.

Dotychczas zaprezentowaliśmy stanowisko władz woj. lubuskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i lubelskiego. Przedstawiciele wszystkich tych województw stawiają na rozwój transportu kolejowego, choć władze woj. zachodniopomorskiego i lubelskiego wyraźnie podkreślają, że rozwój ten będzie następować nie za wszelką cenę, lecz z zachowaniem zasad zrównoważonego transportu.

Dziś na nasze pytania odpowiada Gustaw Marek Brzezin, nowy marszałek woj. warmińsko-mazurskiego. Brzezin jest jednym z trzech nowych marszałków: po listopadowych wyborach samorządowych, zmiana na stanowisku marszałka województwa nastąpiła również w woj. śląskim i podlaskim.

Paweł Rydzyński, Transport-Publiczny.pl: Jakie Zarząd Województwa planuje w nowej kadencji kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym?

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego: Lata 2014-2020 będą przełomowe dla kolei na Warmii i Mazurach. Samorząd województwa zagwarantował w Kontrakcie Terytorialnym modernizację czterech ważnych linii: Ełk – Korsze, w przypadku której nastąpi jej elektryfikacja, Ełk – Pisz – Szczytno, pozwalającej na dojazd do lotniska regionalnego w Szymanach ze wschodniej części województwa, Olsztyn – Działdowo, stanowiącej połączenie do szybkiej linii Warszawa – Gdańsk, a także Olsztyn – Braniewo, mając w tym ostatnim przypadku na myśli kontekst dotyczący uzyskania w przyszłości połączenia kolejowego z Kaliningradem. Dodatkowo, na liście warunkowej Kontraktu, znajduje się odcinek linii nr 353 od granicy z woj. kujawsko-pomorskim, przez Iławę, Ostródę i Olsztyn do Korsz. Liczymy na zakończenie do 2020 roku także tej inwestycji.

Czy intencją władz województwa jest stopniowa zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, poprzez wzrost roli transportu kolejowego jako „kręgosłupa komunikacyjnego” regionu, przy jednoczesnym dążeniu do ukierunkowania „dowozowej” roli transportu autobusowego do kolei i zmniejszania roli autobusów na trasach równoległych do kolei?

Poprawa stanu infrastruktury kolejowej z pewnością wpłynie na większą atrakcyjność połączeń kolejowych, oznacza to bowiem, że pociągami będziemy jeździć szybciej i wygodniej. Jeżeli inwestycjom na torach towarzyszyć będzie stopniowa wymiana taboru i kolejne remonty dworców, to jestem przekonany, że pasażerowie wrócą do pociągów. Nasze województwo od kilku lat kupuje nowe pojazdy dla regionalnego przewoźnika. Wcześniej były to głównie pojazdy spalinowe, czyli autobusy szynowe, teraz czekamy na drugi nowy pociąg elektryczny, który zostanie nam dostarczony na początku roku. W nowej perspektywie budżetowej UE będziemy kontynuować te działania.

Czy i w jakich lokalizacjach planujecie Państwo budowę bądź tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych?

To raczej pytanie do gospodarzy naszych miast. W Olsztynie trwa projekt tramwajowy [musi się zakończyć do końca tego roku, inaczej będzie problem z refundacją unijnej pomocy – red.]. Główna linia prowadzić będzie właśnie w kierunku dworca kolejowego i autobusowego. W tym miejscu taki węzeł przesiadkowy powinien powstać.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5