Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Budowa CPL kluczowa dla rozwoju LOT-u?

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Forsal.pl 08.09.2016

 

Budowa CPL kluczowa dla rozwoju LOT-u?
fot. Lotnisko Chopina

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kres przepustowości Lotniska Chopina w szczycie letnim będzie niedługo widoczny – skomentował w rozmowie z DGP Mariusz Szpikowski, dyrektor Państwowych Portów Lotniczych, określając dokładniej, o jakim przedziale czasowym myśli. Według niego to kwestia dwóch, maksymalnie czterech lat. Dlatego decyzję o ewentualnej budowie Centralnego Portu Lotniczego trzeba podjąć już teraz.
Prezes PLL LOT Rafał Milczarski przedstawi dziś na Forum Ekonomicznym w Krynicy strategię rozwoju spółki do 2020 roku. Z punktu widzenia Lotniska Chopina jest to o tyle istotne, że dziś stołeczny port jest hubem, w oparciu o który PLL LOT buduje swoją pozycję na rynku. Podstawowymi założeniami przewoźnika jest więc zadbanie o wzrost liczby pasażerów (z 4,3 mln w 2015 roku do 10,4 mln w 2020 roku) i udziału w rynku (z 20 do 25 proc.). Zarząd LOT-u zakłada też powiększenie floty z 45 do 70 samolotów (poprzez leasing operacyjny) do 2020 roku i do 88 do 2025 roku. Na poziomie działalności podstawowej spółka powinna również osiągnąć trwałą rentowność.

Rozwój siatki połączeń narodowego przewoźnika mocno związany jest jednak z rozwojem Lotniska Chopina, który już dzisiaj ma sporo ograniczeń. Jednym z podstawowych jest bliskość centrum Warszawy i związany z tym limit operacji w ciągu doby oraz poważne ograniczenia lotów w nocy. Port ma też tylko dwa pasy, na dodatek krzyżujące się ze sobą, co dodatkowo ogranicza jeszcze jego przepustowość. Budowę nowego pasa ogranicza zaś południowa obwodnica Warszawy. Na nową inwestycję nie byłoby po prostu miejsca.

Dlatego rząd rozważa kilka wariantów dotyczących przyszłości Lotniska Chopina, a co za tym idzie – również, pośrednio, narodowego przewoźnika. I tak wśród najczęściej wymienianych propozycji pojawia się kwestia utworzenia z lotniskiem w Modlinie duoportu Modlin – Chopin Airport. Podwarszawski port, w przeciwieństwie do tego stołecznego, ma bowiem nieograniczone możliwości rozwoju a dzięki budowie drugiego, równoległego pasa i nowego terminalu mógłby obsługiwać docelowo do 40 mln pasażerów. Tu nie ma też ograniczeń dotyczących lotów nocnych.

Z ustaleń serwisu Forsal.pl wynika jednak, że z punktu widzenia najnowszej strategii LOT najlepszym wariantem byłaby budowa Centralnego Portu Lotniczego między Łodzią a Warszawą. Duoport dla narodowego przewoźnika mógłby bowiem oznaczać kłopoty.

Budowa Centralnego Portu Lotniczego, według ostrożnych szacunków, mogłaby kosztować ponad 20 mld zł. Gdyby inwestycja została zrealizowana, lotnisko w Modlinie mocno wyhamowałoby z inwestycjami, a Lotnisko Chopina przeznaczono by pod dzielnicę biurowo-mieszkaniową.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5