Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Świętokrzyskie

Budowa wiaduktu nad CMK we Włoszczowie zakończona

| Leonard Dolecki źródło: Skanska 03.08.2015

 

Budowa wiaduktu nad CMK we Włoszczowie zakończona
fot. Skanska

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje kolejowe
Skanska
PKP PLK

Więcej z regionu:

Świętokrzyskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Skanska podpisała protokół odbioru końcowego i tym samym zakończyła we Włoszczowie budowę nowego wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową. Wartości prac wyniosła 5 561 316 zł netto. Kontrakt Skanska zrealizowała na zlecenie PKP PLK. Prace prowadzone były od września 2014 r. do lipca 2015 r.
W ramach kontraktu powstało dwupoziomowe skrzyżowanie nad dwutorową, zelektryfikowaną linią kolejową nr 4 E-65, na jej 147 kilometrze. Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa), to linia dużych prędkości. Łączy Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem. Likwidacja przejazdu i zastąpienie go wiaduktem były warunkiem koniecznym, aby Pendolino mogło osiągać prędkość 200 km/h w jego obrębie.

Dodatkowo Skanska zbudowała odcinek drogi gminnej nr 004420 o długości 0,602 km, drogi dojazdowe o łącznej długości 424,04 m, zjazdy publiczne i gospodarcze z nowo powstałych dróg, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu tj. bariery ochronne, wykonała oznakowanie oraz przebudowała rowy.

Kluczowa operacja nad Pendolino

Kamieniem milowym związanym z wykonaniem wiaduktu nad CMK był montaż konstrukcji stalowej składającej się z 4 dźwigarów. Do wykonania tego zadania wykorzystano belki przygotowane przez kielecką Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Skanska.

Prace odbywały się w nocy i przebiegały dwuetapowo. Pierwszy etap został zrealizowany nad linią kolejową, drugi nad drogą serwisową służącą do obsługi infrastruktury kolejowej. Do przeprowadzenia tej potężnej operacji Skanska wykorzystała dźwig o nośności 300 t oraz podnośnik teleskopowy. Całość operacji wiązała się z pełnym wyłączeniem linii kolejowej.

Najcięższy element jaki został posadowiony na podporach ważył 40 ton! Po scaleniu długość wiaduktu wynosi 50 m.

Zdążyć przed porannym pociągiem

Realizacja nad linią kolejową wiązała się z wieloma wyzwaniami, m.in. koniecznością wyłączeń linii, co należało uprzednio dobrze zaplanować. Regulaminy oraz plan wyłączeń spisywane były na 105 dni przed ich wykonaniem. Na CMK wyłączeń można było dokonywać jedynie w nocy w odpowiednich godzinach. Skanska musiała zmieścić się w czasie, aby poranny pociąg mógł bezpiecznie przejechać.

Teren kolejowy to również praca w bliskim sąsiedztwie trakcji. Restrykcyjne przestrzeganie przepisów BHP oraz odpowiednie zabezpieczenia tym terenie, stanowiły bardzo ważne elementy realizacji projektu z uwagi na ryzyko porażenia prądem.

Zastąpienie przejazdu kolejowego na 147. kilometrze CMK wiaduktem oraz budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu zarówno kierowców jak i okolicznych mieszkańców, co jest niezmiernie ważne w perspektywie poruszania się na tym terenie pociągu, który będzie rozpędzał się do 200 km/h.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5