Pieniądze przeznaczone z budżetu państwa na „Zadanie 19.3 Transport morski i żegluga śródlądowa” mają przede wszystkim zwiększyć dostępność portów morskich oraz zwiększyć bezpieczeństwo ruchu statków na śródlądowych drogach wodnych. Rada Ministrów w Projekcie Ustawy Budżetowej 2017 przewidziała na ten cel 0,56 mld zł.
Działanie na rzecz transportu wodnego
Zadanie dotyczące transportu morskiego i żeglugi śródlądowej jest częścią zadania 19 dotyczącego transportu i infrastruktury transportowej. Inwestycje realizowane w tym sektorze mają przede wszystkim na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich, dobrego stanu infrastruktury portowej, utrzymania i ochrony linii brzegowej oraz ograniczenia zanieczyszczania morza przez statki.
W ramach zadania będą prowadzone działania zorientowane na zrównoważony rozwój transportu morskiego i uatrakcyjnienie polskich portów, jak też optymalne zagospodarowanie przestrzenne polskich obszarów morskich. Jak czytamy w dokumencie – „Rozbudowywana i remontowana jest infrastruktura zapewniająca dostęp do portów. Sprawowany jest nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi na polskich obszarach morskich oraz na wodach śródlądowych, jak też – nad stanem technicznym oraz parametrami torów wodnych.”
Prognoza skonsolidowana kwota, która ma zostać przeznaczona na realizację zadań z tego sektora w latach 2017-2019 wynosi 0,61 mld zł. Jednak oznacza to, że przy kwocie 0,56 mld zł na rok 2017 na lata 2018-2019 zostanie jedynie 0,05 mld zł. Pieczę nad inwestycjami przeprowadzanymi z tych pieniędzy będzie sprawowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Mierniki
Do pomiaru stopnia realizacji będą stosowane dwa wskaźniki. Pierwszy z nich to „Udział długości infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza, dla której podjęto działania służące zwiększeniu dostępności i poprawie jakości (budowa, przebudowa, remont) w ogólnej długości infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza w danym roku (w mb / mb)”. Jego wartość bazowa to 34 680/ 382 581. Plany na kolejne lata to 25 619/ 382 581 na rok 2017, 28 653/ 382 581 na rok 2018 oraz 38 650/ 382 581 na rok 2019.
Jak podaje Rada Ministrów w Projekcie Ustawy Budżetowej 2017 – „Miernik prezentuje udział długości infrastruktury podlegającej pracom inwestycyjnym oraz utrzymaniowym, wpływającym na zwiększenie dostępności portów i poprawę jakości transportu morskiego w ogólnej długości infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza w danym roku.” – czytamy w dokumencie.
Drugi wskaźnikiem ma być Udział kontroli statków śródlądowych w ogólnej liczbie statków ujętych w rejestrze administracyjnym polskich statków żeglugi śródlądowej (w szt./szt.). Bazowa wartość wynosi tu 3 858/268, a wartości na kolejne lata mają osiągnąć kolejno 3 858/263 na rok 2017, 4 050/269 na rok 2018 oraz 4 252/275 na rok 2019.
Miernik umożliwia ocenę stopnia zapewnienia działań służących bezpieczeństwu żeglugi śródlądowej. Wartość miernika przedstawia relację liczby statków znajdujących się w rejestrach Urzędów Żeglugi Śródlądowej do liczby statków poddanych kontroli przez Techniczne Komisje Inspekcyjne przeprowadzane w celu wydania dokumentu bezpieczeństwa statku.
Tu znajdziecie informacje na temat Budżetu 2017 na:
Kolej
Drogi
Energetykę
Lotnictwo