Od 2016 roku zmieni się przebieg drogi krajowej nr 80, łączącej Bydgoszcz z planowanym węzłem Pawłówek na trasie S5/S10 i węzłem Lubicz na autostradzie A1. W ten sposób zostanie wyprowadzony ruch ze ścisłego centrum miasta. Łatwiej będzie też pozyskiwać fundusze europejskie na modernizację trasy WZ.
DK-80 ma zostać przerzucona pomiędzy węzłem zachodnim i węzłem wschodnim na trasę WZ. Samochody jadące w kierunku Torunia lub projektowanego węzła Pawłówek na trasie S5 mają korzystać przede wszystkim z ulic Kamiennej, Artyleryjskiej i Pileckiego.
– Zmiana przebiegu drogi numer 80 w połączeniu jej planowaną rozbudową poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, przepustowość ulicy i skrzyżowań oraz wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta, szczególnie po sfinalizowaniu budowy trasy S5, której zakończenie budowy planowane jest w 2019 roku – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.
Zmiana dodatkowo ułatwi również pozyskiwanie funduszy europejskich na inwestycje drogowe. Priorytetowo traktowane są zadania zapewniające sprawny dojazd do europejskiej sieci TEN-T ( w regionie należą do niej autostrada A1 oraz trasa S5).
Rozbudowa trasy WZ jest zawarta w szeregu dokumentów strategicznych miasta Bydgoszczy i województwa kujawsko-pomorskiego m.in. w "Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020", "Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 roku" czy Kontrakcie Terytorialnym. Warto podkreślić, że w tym roku planowane jest także rozpoczęcie modernizacji ul. Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta.
Ulice, którymi obecnie przebiega DK-80 od 2016 staną się drogami powiatowymi. Dotyczy to odcinków ulicy Fordońskiej (od Kamiennej do ronda Fordońskiego) i Toruńskiej (od ronda Toruńskiego do ronda Bernardyńskiego).