Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Cała prawda o Via Carpathia

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.12.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Cała prawda o Via Carpathia
fot. IanMurphy, flickr.com, CCA

 

Odrzucona przez Parlament Europejski petycja dotycząca budowy drogi Via Carpathia okazała się prywatną inicjatywą jednego z obywateli Polski. Rząd już w czerwcu uspokajał, że wiele odcinków pokrywających się z tą trasą powstanie w najbliższych latach.
Petycja „obywatelska”

Petycja, która wywołała burzę medialną wpłynęła do Komisji Petycji w 2013 roku, a jej autorem jest Rafał Dąbrowski oraz 31 współsygnatariuszy. Autor opowiada się w niej za tym, by Via Carpathia powstała na całym przebiegu w Polsce „ze względu na ważny interes gospodarczy i rozwój Polski oraz krajów nią objętych”.

Polski Kongres Drogowy wyjaśnia, że KE odpowiedziała autorom petycji informując, że cały odcinek drogi S19 na południe od Białegostoku do granicy Słowackiej odpowiada części polskiej Via Carpathia oraz wchodzi w skład sieci TEN-T, a co za tym idzie, kwalifikuje się do otrzymania środków unijnych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Natomiast odcinek transgraniczny drogi S61 Suwałki – granica litewska, kwalifikuje się do finansowania z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Część Via Carpathia w sieci bazowej


Profesor Wojciech Suchorzewski, autor licznych projektów i opracowań dotyczących między innymi polityki transportowej, mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że w prowadzonej od kilku dni dyskusji na temat trasy Via Carpathia należałoby w większym stopniu wziąć pod uwagę obowiązujące ustalenia unijnej polityki transportowej.

– W kluczowych dokumentach dotyczących podstawowej unijnej sieci transportowej od dawna znajduje się ciąg dróg północ-południe Litwa – Suwałki – Białystok – Lublin – Rzeszów – Słowacja (Barwinek – Koszyce). Rzeczywiście tylko dwa odcinku tego ciągu (granica z Litwą – Budziska do Raczek i Lublin – Rzeszów) ) należą do tzw. sieci bazowej. Pozostałe są elementami sieci kompleksowej – wyjaśnia nam profesor.

Sieć kompleksowa stanowi rozwinięcie bazowej sieci transportowej na poziomie regionalnym i krajowym, jest też integralną częścią polityki TEN-T. Z kolei sieć bazowa określa strategiczne połączenia transportowe, łączące istotne węzły, trasy multimodalne, które uwzględniają główne przepływy ruchu.

Wojciech Suchorzewski dodaje, że od 2009 roku na mapie z siecią kompleksową brakuje jedynie odcinka Raczki – obwodnica Augustowa – Białystok. – Jest to konsekwencja w pełni uzasadnionej decyzji o przebiegu obwodnicy Augustowa i związanej tym zmianą przebiegu drogi Via Baltica. Zamiast ciągu Warszawa – Białystok – Augustów – Suwałki, Via Baltica przebiega obecnie ciągiem Warszawa – Łomża – Ełk – Suwałki. W rzeczywistości zbudowana obwodnica Augustowa, nieuwzględniona na mapie sieci kompleksowej, wypełniła lukę – tłumaczy profesor. Jak wiemy, obwodnica Augustowa składa się z 12,75-kilometrowego odcinka drogi S61 na północ od Augustowa oraz około 20,5 km drogi krajowej nr 8 omijającej Augustów z zachodu. KE wobec skargi dotyczącej kwestii ekologicznych, postanowiła nie przekształcać obwodnicy Augustowa w drogę ekspresową.

Odcinki Via Carpathia w planach polskiego rządu

Okazuje się, że część odcinków pokrywających się s trasą Via Carpathia już powstaje lub jest w planach. W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 na liście podstawowej zadań inwestycyjnych znalazła się droga S19 Lublin – Rzeszów na odcinkach o łącznej długości 157,5 km oraz droga S61 obwodnica Augustowa – granica państwa o długości 38,5 km. Na liście rezerwowej projektu PBDK umieszczono drogę S19 z Lublina do Lubartowa.

Aktualnie w użytkowaniu znajdują się następujące odcinki: obwodnica Międzyrzecza Podlaskiego, Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu S19, odcinek Stobierna – Rzeszów oraz Rzeszów – Świlcza w ciągu S19. Lubelska GDDKiA już podpisała umowę z wykonawcą zachodniej obwodnicy Lublina mającej powstać w ciągu tej drogi ekspresowej. Również rzeszowski oddział GDDKiA podpisał umowy na budowę dwóch odcinków drogi S19 o łącznej długości niemal 19 km.

Sieć bazowa bez całej Via Carpathia?

– Dyskusję na temat Via Carpathia należałoby podzielić na dwa tematy. Pierwszy, to obecność ciągu Litwa – Polska Wschodnia – Słowacja na mapie sieci kompleksowej. Drugi, zaliczenie tego ciągu do sieci bazowej. Odpowiedź na pierwsze pytanie jest pozytywna z jednym zastrzeżeniem. Na mapie sieci kompleksowej brak jest odcinka Białystok – obwodnica Augustowa – Raczki. Natomiast szansa zaliczenia Via Carpathia do sieci bazowej jest minimalna – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” profesor.

Zdaniem Wojciecha Suchorzewskiego decyzja Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego o odrzuceniu petycji dotyczącej drogi Via Carpathia wydaje się uzasadniona. – Nie oznacza to jednak usunięcia Via Carpathia z listy ciągów zaliczonych do sieci kompleksowej – zaznacza.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5