Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Linie lotnicze - Polska

Celejewski: LOT nie rozwinie połączeń regionalnych

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.09.2015

 

Celejewski: LOT nie rozwinie połączeń regionalnych
fot. Jakub Madrjas

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Najważniejszym zadaniem LOT-u jest konsolidacja wokół wzmocnienia roli Lotniska Chopina – mówił podczas debaty na temat kierunków rozwoju polskiego rynku lotniczego p. o. prezesa PLL LOT Marcin Celejewski. Jak dodał, jedyną szansą spółki na rozwój jest pozyskanie inwestora.
W Warszawie trwa Forum Lotnicze, zorganizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Duże zainteresowanie wywołała debata na temat przyszłości polskiego rynku lotniczego, w której wziął udział nowy p.o. prezesa PLL LOT Marcin Celejewski, wcześniej m.in. prezes PKP Intercity.

Celejewski podkreślił, że kierunek rozwoju LOT-u zostanie podtrzymany. – Trudno mówić o sukcesie jakiejkolwiek organizacji, jeśli nie jest ona nastawiona na ekspansję – podkreślił. Dlatego od stycznia 2016 roku LOT będzie kontynuował zapowiedzianą strategię rozwoju. – Będzie to 30-procentowy wzrost naszej oferty – zapowiedział p.o. prezesa. Jednocześnie zarząd będzie przyglądał się sytuacji finansowej i kosztowej spółki.

– Zapowiedziany rozwój LOT-u dzieje się w trudnej sytuacji, w której chcemy mieć ciastko i zjeść ciastko. Organizacja, która przechodzi proces restrukturyzacyjny w warunkach rynku, który przeżył dużo większy wzrost niż zakładano. Dlatego musi się nastawić na walkę z agresywnymi konkurentami, którzy wykorzystali te dwa lata wzrostu do umocnienia swojej pozycji – podkreślił.

Pozyskanie inwestora niezbędne

Zdaniem Celejewskiego, rozwój spółki po 2016 roku będzie możliwy tylko i wyłącznie przy wsparciu inwestora zewnętrznego. Zapewnił jednocześnie, że proces prywatyzacji nie został wstrzymany i wciąż prowadzone są rozmowy z inwestorami. Jednym z inwestorów, który się ujawnił jest fundusz Inigo.

Zdaniem p.o. prezesa, LOT działa na jednym z najbardziej konkurencyjnych światowych rynków. – Trzy gigantyczne grupy od 10 lat realizują politykę konsolidacyjną. Najsłabsi są za to ci przewoźnicy, w których władza polityczna ciągle zmienia prezesów – zauważył.

Jego zdaniem ewentualny upadek LOT-u spowodowałby marginalizację wszystkich polskich lotnisk. – Jaki zagraniczny przewoźnik miałby motywację do rozwijania Warszawy jako hubu? Polska byłaby kolejnym województwem dostarczającym pasażerów do portów niemieckich, co poza Warszawą już się dzieje. Marginalizacja odbyłaby się z gigantyczną stratą dla konsumenta polskiego – podkreślił.

Nie będzie rozwoju siatki regionalnej

Zdaniem Marcina Celejewskiego, nie jest możliwy rozwój połączeń regionalnych w Polsce przez PLL LOT. – Teraz niezbędna jest konsolidacja wokół wzmocnienia roli Lotniska Chopina – stwierdził. Według niego, w miarę poprawy jakości infrastruktury kolejowej połączenia lotnicze wewnątrz kraju będą tracić na znaczeniu. –– Siłą LOT-u na połączeniach krajowych była patologia na połączeniach kolejowych. Ale te realia już się zmieniły – podkreślił.

Szansa na rozwój połączeń typu longhaul też nie jest zbyt wielka. – Jest rok 2015, a nie 2003, gdy LOT miał monopolistyczną pozycję. Dziś musi się konsolidować, by odbudować hub warszawski i odbierać klientów przewoźnikom, którzy królują w portach regionalnych – podkreślił.

Brakuje dużych samolotów

Pełniący obowiązki prezesa LOT uważa, że polski rynek lotniczy cały czas będzie rósł. – Polska we wszystkich wskaźnikach mobilności ma gigantyczną drogę do wykonania. Wypadamy gorzej nie tylko niż zachodni, ale i wschodni sąsiedzi – mówił.

Problemem LOT-u obecnie jest brak odpowiednio pojemnych samolotów. – Wizzair i Ryanair latają dużo większymi samolotami w tych samych relacjach, co my. Oczywiście mają inny model biznesowy, ale większa podaż miejsc przekłada się na możliwości oferty. Ja tymczasem nie mogę puścić dużego samolotu do Londynu, żeby podnieść pieniądze leżące na tej trasie – utyskiwał.

Taka sytuacja jest przykra, bo obserwują ją też sami pracownicy LOT. – Nawet na kluczowych trasach, gdzie nie trzeba niczego wymyślać nie mamy samolotów, które są nam potrzebne do ich obsługi. Decyzje podejmujemy na zasadzie mniejszego zła – przyznał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS