Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Chcą ograniczyć solidarną odpowiedzialność inwestora. Podwykonawcy zagrożeni?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.07.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Chcą ograniczyć solidarną odpowiedzialność inwestora. Podwykonawcy zagrożeni?
fot. jswieringa, flickr.com, CC

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Senatorowie chcą ograniczyć solidarną odpowiedzialność inwestora z wykonawcą za wynagrodzenie należne podwykonawcy. Inwestor miałby solidarnie odpowiadać tylko wówczas, gdy wyrazi pisemną zgodę na zawarcie umowy między dwiema firmami. Taką zmianę senatorowie zapisali w projekcie nowelizacji Kodeksu cywilnego. Projekt zyskał akceptację Izby Wyższej i będzie przekazany do Sejmu.
Jak argumentują projektodawcy, obecne przepisy powodują, że inwestorzy ponoszą solidarną odpowiedzialność bez możliwości wcześniejszego zapoznania się z umowami między podwykonawcami a wykonawcami. To, ich zdaniem, nadmiernie wzmacnia pozycję podwykonawców kosztem inwestora. Obecnie – zdaniem senatorów – inwestor nie ma możliwości, by zabezpieczyć się przed roszczeniami, które mogą pojawić się po zrealizowaniu inwestycji. Bywa, że zapłaci wykonawcy za wszystkie wykonane roboty, po czym będzie musiał ponownie wypłacić wynagrodzenie podwykonawcy, który zgłosi, że nie otrzymał swej części wynagrodzenia.

Projektowane zmiany w tym zakresie miałyby być przeprowadzone poprzez nowelizację art. 647 1 Kodeksu cywilnego. W nowej wersji przewidywałby on, że inwestor ponosi solidarną odpowiedzialność z inwestorem tylko wówczas, gdy wyraził pisemną zgodę na zawarcie umowy między wykonawcą a podwykonawcą (zgoda czynna). Podobnie jak ma to miejsce w dotychczasowym stanie prawnym, inwestor nadal mógłby wyrazić milcząca zgodę („bierną”). Zgoda milcząca umożliwiałaby zawarcie umów między dwiema firmami, jednak w tym przypadku inwestor byłby zwolniony z solidarnej odpowiedzialności za powstałe zobowiązania finansowe względem podwykonawcy.

Zła zmiana, choć idea słuszna

– Ta zmiana nie jest dobra – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Nie znaczy to jednak, że idea jest zła – dodaje. Jej zdaniem, proponowany przepis jest najprostszym rozwiązaniem, które jest wprawdzie korzystne dla inwestorów, którzy – co zrozumiałe – chcą się chronić przed nieuczciwymi podmiotami, ale nie rozwiązuje problemów dotyczących odpowiedzialności wobec podwykonawców. – Tym problemem należy zająć się szerzej – mówi prezes organizacji drogowej.

Projektowane przepisy powstały na kanwie problemów, które miały spółdzielnie mieszkaniowe. Są one zobowiązane, by w terminie 6 miesięcy od zakończenia inwestycji zwrócić nabywcom lokali nadpłaconą różnicę między kosztami budowy a dokonanymi wpłatami. Natomiast jeszcze po tym czasie mogą się ze swoimi roszczeniami zgłaszać podwykonawcy, którzy mają na dochodzenie swoich należności 3 lata.
Zainspirowane tą zmianą przepisy będą miały jednak odniesienie także do branży drogowej czy kolejowej, gdzie sytuacja jest znacznie bardziej skomplikowana – mamy do czynienia nie tylko z podwykonawcami generalnego wykonawcy, ale i z tzw. dalszymi podwykonawcami, czy dostawcami.

W swoim stanowisku do projektowanych przepisów OIGD zwraca uwagę, że zarówno w obecnym, jak i w projektowanym brzmieniu art. 647 1 Kodeksu cywilnego nakładającego na inwestora i wykonawcę obowiązek powiadomienia na piśmie podwykonawców o swoich decyzjach. – W efekcie podwykonawcy nie mają wiedzy czy są tzw. podwykonawcami „mianowanymi”, a więc z ochroną ich płatności – mówi Barbara Dzieciuchowicz.

Nic nie wiedzieć to nie jest rozwiązanie

Jej zdaniem przepis w proponowanym brzmieniu może być, owszem, batem na nieuczciwych podwykonawców, którzy na mocy obecnych przepisów próbowali nadużywać solidarnej odpowiedzialności zamawiającego. – Ale jest cała rzesza uczciwych firm, które w dobrej wierzę podejmują pracę na rzecz kontraktu realizowanego ze środków publicznych – jak w przypadku dróg czy kolei – a nie są świadome, że ich wynagrodzenie nie jest objęte żadną ochroną publicznego inwestora – stwierdza prezes OIGD. – Firmy mają prawo wiedzieć jaki jest ich status: czy są podwykonawcą zgłoszonym i zatwierdzonym, czy zgłoszonym, na którego nie wyrażono pisemnej zgody czy też może w ogóle nikt nie zgłaszał ich obecności na budowie – dodaje.

Przepisy w proponowany kształcie, jak zauważa Barbara Dzieciuchowicz, uderzą także w generalnych wykonawców, którzy zostaną sami z problemem roszczeń tzw. dalszych podwykonawców, czyli firm z którymi zawarli umowy ich podwykonawcy, a o których nie mieli wiedzy. – Potrzebny jest mechanizm, który zapewni przepływ informacji o tym kto jest zaangażowany w realizację inwestycji. Samo zwolnienie się inwestora z odpowiedzialności to rozwiązanie korzystne tylko dla jednej strony – podkreśla prezes OIGD.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5