Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Cioch: Przetargi na utrzymanie trzeba planować z wyprzedzeniem

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.09.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Cioch: Przetargi na utrzymanie trzeba planować z wyprzedzeniem
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Utrzymanie dróg
Przetargi
FBSerwis

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dobre przygotowanie postępowania na wykonanie usług utrzymaniowych infrastruktury drogowej warunkuje to, czy wykonawca w odpowiedniej jakości będzie w stanie realizować swoje zadania. Grzegorz Cioch, członek zarządu FBSerwis proponuje, by przetargi były ogłaszane z wyprzedzeniem.
Termin przetargu

– Postuluję, by postępowania przetargowe na usługi utrzymaniowe były ogłaszane z wyprzedzeniem. Dobrym przykładem jest tu zdobyty przez nas kontrakt na kompleksową obsługę dróg jednego z pięciu rejonów na Pomorzu tj. rejonu Gdańska. Odział GDDKiA w Gdańsku ogłosił przetarg wiosną 2015 roku, podpisanie umowy powinno nastąpić do końca września, natomiast świadczenie usług rozpoczniemy z początkiem stycznia 2016 roku – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Grzegorz Cioch.

Członek zarządu w FBSerwis odpowiedzialny za pion utrzymania i zarządzania infrastrukturą wyjaśnia, że dzięki temu zamawiający ma czas i szansę, by poznać zleceniobiorcę, a ten może rzetelnie przygotować się do świadczenia usługi. – Najlepszym rozwiązaniem byłoby ogłaszanie przetargów w danym roku na rok kolejny – zaleca Grzegorz Cioch.

Kryteria oceny ofert

Ogłoszenie przetargu to nie wszystko, ważny jest wybór wykonawcy usług. Jakie kryteria oceny ofert obowiązują w branży utrzymaniowej? – Jeszcze dwa lata temu w przetargach na utrzymanie infrastruktury drogowej, kryterium oceny ofert stanowiła wyłącznie cena. Później pojawiły się kryteria jakościowe, dotyczące terminów realizacji i gwarancji na wykonane prace. Obecnie elementem oceny oferty jest koncepcja świadczenia usługi – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Grzegorz Cioch.

Przedstawiciel zarządu FBSerwis wyjaśnia, że kryterium jakościowe, w zależności od przetargu, stanowi od 10 do 40% ostatecznej oceny ofert. ¬– Składa się na nie szereg elementów odnoszących się do różnych aspektów utrzymania, między innymi do sposobu monitorowania dróg oraz zadań wykonywanych zimą – wylicza.

Ryzyka

Grzegorz Cioch zwraca uwagę na to, że kontrakty utrzymaniowe różnią się w znacznym stopniu od kontraktów budowlanych. – Proces budowlany jest procesem planowym, z pewnymi ryzykami, którymi można zarządzać. Po długiej zimie, wykonawca może zintensyfikować prace i nadgonić realizację zadań. Natomiast elementy procesu utrzymania dróg możemy jedynie przewidzieć i przygotować się na ich realizację. Niestety nie da się ich w stopniu dostatecznym zaplanować – oznajmia członek zarządu FBSerwis.

Zaznacza on, że firmy z tej branży nie mają wpływu na to, czy warunki zimą będą łagodne, czy ciężkie. Muszą one być przygotowane, by odpowiednio zareagować. – To samo dotyczy elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Gdy dochodzi do wypadku, trzeba jak najszybciej doprowadzić miejsce do pożądanego standardu.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5