Obecnie na terenie województwa mazowieckiego w budowie jest 117,4 km dróg. Na kolejnych 222,6 km są prowadzone postępowania przetargowe. Kilkanaście zadań drogowych jest w przygotowaniu.
Wartość dróg budowanych obecnie na terenie województwa mazowieckiego wynosi 9 mld zł. Trzy duże zadania realizuje warszawski oddział GDDKiA. Wśród nich jest budowa S2 Puławska – Lubelska (Południowa Obwodnica Warszawy). Umowy na to zadanie, realizowane w trzech odcinkach, zostały podpisane w grudniu. Inwestycja powinna być gotowa w sierpniu 2020 roku – wykonawcy, zgodnie z umową, mają na realizację 41 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych.
Kolejne duże przedsięwzięcie to budowa S8 na odcinku Marki – Radzymin. Obejmuje ono w sumie blisko15,5 km drogi budowanej w podziale na dwa zadania – od węzła Marki do węzła Kobyłka oraz od węzła Kobyłka do węzła Radzymin Płd.
Trasa S8 jest w realizacji także na odcinku S8 Radziejowice – Paszków. Chodzi o zadanie nr II na odcinku Przeszkoda – Paszków. To odcinek o długości 11,6 km. Prace w tym miejscu będą trwały do IV kwartału 2018 roku. Realizuje je Intercor.
Dwa zadania na terenie Mazowsza realizuje także GDDKiA O/Kielce. Są to: S7 Radom – granica województwa mazowieckiego oraz S7 obwodnica Radomia (pisaliśmy o nich tu). Natomiast S17 od końca obwodnicy Garwolina do granicy województwa mazowieckiego prowadzi GDDKiA oddział w Lublinie. Trasa jest podzielona na dwa zadania odcinki o łącznej długości 25 km, oba realizuje Budimex. Droga ma być gotowa w 2019 roku.
Przetargi w toku
Obecnie toczą się postępowania przetargowe na 222,6 km dróg na terenie województwa mazowieckiego. W sumie mają one wartość ok. 10 mld zł.
W październiku ogłoszono przetarg na A2 w. Lubelska – obwodnica Mińska Mazowieckiego (zainteresowanych udziałem w postępowaniu było 19 podmiotów) oraz na S7 Warszawa – Grójec – tym przetargiem było zainteresowanych 20 podmiotów. W trakcie procedury przetargowej jest także odcinek S8 Radziejowice – Paszków – zadanie numer 1 Radziejowice –Przeszkoda. Pod koniec grudnia wybrano najkorzystniejszą ofertę – za taką uznano propozycję Strabaga. Umowa z wykonawcą jeszcze nie została podpisana.
Trwają także procedury związane z przetargiem na S17 w. Lubelska – w. Zakręt. Przetarg ogłoszono we wrześniu, w październiku zostały zgłoszone oferty o dopuszczenie do udziału w postępowaniu – zainteresowanych było 20 podmiotów. Trwa też postępowanie na S17 w. Lubelska, DK–9 obwodnica Iłży (obydwa przetargi przed złożeniem ofert cenowych) oraz DK 50/79 obwodnica Góry Kalwarii.
Postępowania w toku dotyczą również: DK– 61 Legionowo – budowa III etapu – postępowanie ogłoszone we wrześniu ,w listopadzie zainteresowanie przetargiem wyraziło 13 podmiotów, a także S7 Płońsk – granica województwa mazowieckiego (postępowanie prowadzi O/Olsztyn), S8 Wyszków – granica województwa mazowieckiego (prowadzi O/Białystok) oraz S17 Lubelska – Garwolin (prowadzi O/Lublin).
Zadania w przygotowaniu
Warszawski oddział GDDKiA prowadzi obecnie prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej dla 13 odcinków dróg. Dotyczą one: A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, A2 Siedlce – granica państwa, S17 Drewnica – Zakręt. Przygotowywane są także (na lata 2018–2022) odcinki S7 Płońsk –Czosnów oraz S7 Czosnów – Warszawa. Szykowane są też: S19 Lubartów –Białystok, S12 Piotrków – Radom czy S12 Radom – Lublin.
Mazowiecki oddział GDDKiA prowadzi też prace przygotowawcze dla DK 61 obwodnicy Ostrołęki, DK50 obwodnicy Kołbieli, DK 62 obwodnicy Łochowa. Oprócz tego w oddziale w Bydgoszczy trwają przygotowania dla odcinka S10 Płońsk – Toruń oraz dla S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn prowadzone przez GDDKiA oddział Białystok.