Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Co trzeba wiedzieć o FIDIC-u?

| Rynek Infrastruktury źródło: Rynek Infrastruktury 09.07.2013

PARTNERZY DZIAŁU


 

Co trzeba wiedzieć o FIDIC-u?
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Branża budowlana
FIDIC
SIDiR

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców zrzeszające środowisko niezależnych inżynierów konsultantów jest jedyną krajową organizacją, która należy do Federacji FIDIC. Od lat bierze ono udział w procesie inwestycyjnym i ma swoje zdanie na temat przyczyn problemów, jakie dotykają branżę budowlaną. Część z nich wynika z nieodpowiedniego stosowania warunków kontraktowych FIDIC.

– Nasza wiedza bierze się z wieloletnich doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji wielu inwestycji finansowanych ze środków publicznych i prywatnych zarówno w kraju jak i za granicą, podczas wypełniania przeróżnych obowiązków i funkcji po stronie zamawiających, wykonawców i Inżynierów, a także z szeroko rozumianej wymiany doświadczeń z kolegami ze sfederowanych organizacji – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Tomasz Latawiec, prezes SIDiR.

– Pragnę podkreślić, że jako organizacja (SIDiR), która jest jedynym i wyłącznym reprezentantem idei FIDIC, od lat staramy się skupiać na problemach wynikających z nieumiejętnego stosowania przez różnych zamawiających/inwestorów Ogólnych Warunków Kontraktowych FIDIC (dalej OWK FIDIC), które są powszechnie stosowane jako wzory umów o roboty budowlane – dodaje prezes.

– Niemniej jestem zdania, że głównym problemem wpływającym na dzisiejsze problemy branży budowlanej jest złe przygotowanie inwestycji przez zamawiających publicznych, w tym również ich nieuprawnione co do zasady i wykraczający poza akceptowalny przez nasze środowisko zakres modyfikowania OWK FIDIC – oznajmia Tomasz Latawiec.

Każdy zamawiający, który pragnie wykorzystywać w trakcie realizacji swojej inwestycji OWK FIDIC musi pamiętać o kilku podstawowych zasadach i założeniach Federacji FIDIC, które dotyczą zasad i sposobów realizacji takiej inwestycji.

Podstawowe założenie warunków kontraktowych zakłada, że inwestycje mają być realizowane przez ściśle współpracujące strony przy udziale niezależnego, na ile to możliwe, inżyniera. Zachowane ma być równomierne nałożenie na wszystkie strony praw, obowiązków oraz ryzyk.

Dopuszcza się wprowadzanie zmian do Ogólnych Warunków Kontraktowych FIDIC, jednak podczas tego procesu należy brać pod uwagę to, by nie naruszały logiki i „ducha” warunków oraz, by nie powodowały rozmywania odpowiedzialności oraz niepotrzebnego dublowania poszczególnych czynności, które są przypisane różnym osobom uczestniczącym w realizacji kontraktu. Co więcej, jak wskazuje Tomasz Latawiec, zmiany nie powinny powielać informacji zawartych w innych dokumentach wchodzących w skład SIWZ lub w sposób oczywisty wynikających z innych dokumentów.

 

Nieodłącznym elementem realizacji robót budowlanych są spory. FIDIC uznaje, że konieczne jest ich rozstrzyganie w trakcie trwania kontraktu. – Temu służy dokładnie opisana procedura rozstrzygania sporów, w tym sposób powoływania „kontraktowej” Komisji Rozjemstwa w Sporach i ewentualne późniejsze kierowanie spraw do sądów polubownych – wyjaśnia Tomasz Latawiec.

 

– W zamyśle autorów warunków kontraktowych FIDIC, niezwykle istotna jest szybka i sprawna, w trakcie trwania kontraktu, procedura rozstrzygania sporów. Generalną zaś zasadą jest bezwzględny obowiązek przestrzegania zdefiniowanego w kontrakcie prawa – zarówno przez zamawiającego jak i wykonawcę oraz wszystkie inne osoby zaangażowane w realizację kontraktu – tłumaczy prezes SIDiR.

– Z dzisiejszej perspektywy trudno nie zauważyć, że niewydajne sądy powszechne nie są w stanie zagwarantować takiej „szybkiej” ścieżki rozstrzygania sporów, przez co głównie firmy wykonawcze narażone są na ryzyko braku konstytucyjnej ochrony interesów – przyznaje prezes Stowarzyszenia. – Dlatego należy postulować wprowadzenie zasady, że rozstrzyganie sporów musi być kierowane do sądów arbitrażowych – dodaje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5