Jest krótka lista wykonawców odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki, niedługo ogłoszone zostaną przetargi na prace od Krzeszowic w kierunku Katowic. PKP PLK zapewniają, że ślimacząca się od lat modernizacja trasy łączącej Kraków z Katowicami niedługo przyspieszy.
Czas podróży pociągiem pomiędzy Krakowem i Katowicami od dawna jest skrajnie niekonkurencyjny wobec transportu drogowego – mimo iż miasta te leżą od siebie raptem 80 km, silnie wzajemnie oddziałują na siebie gospodarczo, a samorządowcy po cichu przebąkują o utworzeniu w przyszłości wspólnej oferty taryfowej, pozwalającej na podróżowanie z jednym biletem pociągiem pomiędzy Krakowem i Katowicami oraz komunikacją miejską w obu aglomeracjach. To jest jednak tylko teoria.
Praktyka jest natomiast taka, że przejazd pociągiem z Krakowa do Katowic zajmuje obecnie ok. 110-120 min, w sytuacji w której czas przejazdu autostradą A4 pomiędzy stolicami woj. śląskiego i małopolskiego wynosi ok. 1 godziny.
Pociągi obsłużą Częstochowę, ale ominą 10-krotnie większą konurbację górnośląską
Sytuacja z linią Kraków – Katowice jest na tyle zła, że od 14 grudnia, wraz ze zmianą nowego rozkładu jazdy, większość pociągów PKP Intercity łączących Kraków z Wrocławiem pojedzie trasą przez Częstochowę i Lubliniec. Wynika to oczywiście po części z faktu zakończenia prac na „protezie koniecpolskiej”: pociągi kursujące tą trasą uzyskają bardzo atrakcyjny czas przejazdu 3 godz. 10 min. Nie zmienia to jednak faktu, że konieczność skierowania pociągów przez 230-tysięczną Częstochowę, z pomięciem liczącej ponad 2 mln mieszkańców konurbacji górnośląskiej, delikatnie mówiąc nie najlepiej świadczy o stanie polskiej infrastruktury.
Co na to PKP PLK? – Seria upadłości podmiotów, które były odpowiedzialne za różne etapy robót na trasie Kraków – Katowice zahamowała nasza inwestycję. Upadłość ogłosiła firma odpowiedzialna za prace budowlane i firma zajmująca się przygotowaniem projektów. PLK opracowała nowy scenariusz dalszej realizacji tego ważnego projektu. W kwietniu ogłosiliśmy przetarg na modernizację odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki, a jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy. Mamy już tzw. „krótką listę” wykonawców odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki, których zaprosimy do złożenia ofert – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Dutkiewicz zwraca jednak uwagę, że w najbliższym czasie prace powinny przyspieszyć. – Nowe przetargi na roboty budowlane na odcinku od Krzeszowic w stronę Katowic planujemy ogłosić w pierwszym kwartale przyszłego roku. Teraz finalizujemy rozmowy z wykonawcami, w celu zawarcia porozumienia na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. To zdecydowanie powinno przyspieszyć prace budowlane – dodaje Maciej Dutkiewicz.
Trwa modernizacja połączenia do Balic
Obecnie trwa modernizacja połączenia z Krakowa Głównego do Portu Lotniczego Kraków – Balice. PKP PLK rozbudowują torowisko o dodatkowy tor. Powstaną trzy nowe przystanki – Krzyżówka, Zakliki i Uniwersytet Rolniczy. Końcowy przystanek kolejowy został zlokalizowany tuż za parkingiem przy terminalu międzynarodowym. Torowisko do lotniska będzie zelektryfikowane.