Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

CPL: Przy inwestycji lotniskowej konieczna współpraca z koleją

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.09.2016

 

CPL: Przy inwestycji lotniskowej konieczna współpraca z koleją
fot. doctor_bob, morguefile.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy prezes PLL LOT przekonywał, że bez budowy Centralnego Portu Lotniczego narodowy przewoźnik nie będzie miał szans w pełni rozwinąć skrzydeł. Jakub Majewski, były wiceprezes UTK dodaje, że jeśli CPL powstanie, to tylko przy ścisłej współpracy z koleją.
Ponieważ PLL LOT działa w oparciu o warszawski hub, a w 2020 roku planuje obsłużyć przynajmniej dwa razy tyle pasażerów co obecnie, konieczna jest budowa Centralnego Portu Lotniczego zlokalizowanego między Łodzią i Warszawą – mówił podczas wczorajszego wystąpienia na Forum Ekonomicznym w Krynicy Rafał Milczarski, prezes narodowego przewoźnika.

Inwestycja jest konieczna przede wszystkim na ograniczenia rozwojowe Lotniska Chopina. Stołeczny port jest bowiem budowany pod pewną przepustowość i już teraz jest ona bliska wyczerpania. Limit miałby zostać przekroczony między 2018 i 2019 rokiem. Dlatego zaplanowanie już teraz inwestycji lotniskowej zlokalizowanej w centralnej części Polski, zdaje się być – zdaniem Milczarskiego – kwestią kluczową.

– Dyskusja o budowie Centralnego portu lotniczego to dyskusja o rozwoju rynku lotniczego w Polsce. Od wielu lat obserwujemy wzrost popularności podróży lotniczych, którego głównym beneficjentem są przede wszystkim porty regionalne, które cały czas mają znaczne rezerwy przepustowości. Stworzenie w centrum kraju superlotniska wymaga zatrzymania tego procesu i skoncentrowania ruchu w jednym punkcie. Przeniesienie operacji z Okęcia i Modlina nie wystarczy. W obszar bezpośredniego ciążenia takiego portu dostaną się jeszcze co najmniej Łódź i Radom. I tu powstaje poważna bariera komunikacyjna. Bo żeby spiąć tak potężny projekt w jedną całość niezbędne są niezawodne i szybkie połączenia dowozowe. W mojej opinii jedyny rozwiązaniem jest zaangażowanie w ten projekt kolei. Decyzja o inwestycji lotniczej jest więc równoznaczna z decyzją o przebudowie infrastruktury kolejowej – komentuje kwestię w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl Jakub Majewski, były wiceprezes UTK.

Centralny Port Lotniczy miałby powstać między Łodzią a Warszawą a koszt jego budowy szacuje się na przynajmniej 20 mld zł. Wiadomo, że do inwestycji ani grosza nie dołoży Unia Europejska, która zapowiedziała już, że w nowej perspektywie finansowej nie przewiduje pieniędzy dla realizacji nowych lotnisk. Skąd miałyby więc pochodzić środki na budowę Centralnego Portu Lotniczego – tego jeszcze nie wiadomo. Wiadomo jednak, że w realizowanych obecnie programach infrastrukturalnych nie ma rezerw umożliwiających budowę od podstaw tej inwestycji. Tymczasem Milczarski wskazywał podczas wczorajszego wystąpienia, że przełom 2022 i 2023 roku byłby optymalny, aby taki port w Polsce powstał.

– Środki które można zaangażować w to przedsięwzięcie nje zostały uwzględnione w obecnie realizowanych programach infrastrukturalnych i muszą pochodzić z innych źródeł – w praktyce prywatnych. Jeśli projekt rzeczywiście ma taki potencjał na pewno znajdą się inwestorzy skłonni go sfinansować w zamian za przyszłe zyski – kwituje kwestię finansowania CPL Majewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5