Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Czapski: Rozwój transportu lądowego zależy od organizacji i kosztów dostępu infrastruktury

| mj źródło: 12.05.2011

 

Czapski: Rozwój transportu lądowego zależy od organizacji i kosztów dostępu infrastruktury
Jakub Madrjas / Rynek Kolejowy

Zobacz więcej na temat:

Raporty

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

„Polska nadal wygląda relatywnie dobrze w perspektywie Europejskiej pod względem udziału przewozów kolejowych, szczególnie w przewozach towarowych. Sytuacja zaczyna się jednak komplikować gdy popatrzymy na organizację i koszty dostępu do infrastruktury”, mówi ekspert Banku Światowego, Radosław Czapski, dodając, że dokonując ocen trzeba jednak zawsze mieć na względzie pełny obraz sytuacji we wszystkich ważnych aspektach.

Czapski zwraca między innymi uwagę że według szacunków Banku Światowego z punktu widzenia przewoźnika przybliżony koszt dostępu do infrastruktury przeliczony na statystyczny jeden tono-kilometr, jest w Polsce cztery do pięciu razy wyższy w przypadku transportu kolejowego niż drogowego. „Gdyby był to jedyny argument w podejmowaniu decyzji to  prawdopodobnie przewoźnicy decydowaliby się zawsze na transport kołowy. Na szczęście jednak tak nie jest” mówi. Między innymi dlatego, że Polska posiada jedną z najgęstszych sieci kolejowych w Europie. Zdaniem eksperta dobra organizacja i konkurencyjne wobec transportu kołowego warunki dostępu do polskich linii kolejowych mogą więc przełożyć się na znaczące obniżenie kosztów i zwiększenie  atrakcyjności przewozów kolejowych .

Nie jest to jednak proste zadanie i wiele zależy od przyszłej polityki transportowej. Zdaniem Tomasza Pałaszewskiego, eksperta ZDG TOR, właściwa organizacja dostępu do infrastruktury, jest dużo większym wyzwaniem w przypadku transportu szynowego niż kołowego. Nie tylko dlatego, że w przypadku tego drugiego polska infrastruktura jest znacznie słabiej rozbudowana. Zarządca infrastruktury kolejowej musi cały czas pamiętać o tym, aby nie faworyzować żadnego z przewoźników, na przykład układając rozkład jazdy, mówi Pałaszewski. 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5