Czapski zwraca między innymi uwagę że według szacunków Banku Światowego z punktu widzenia przewoźnika przybliżony koszt dostępu do infrastruktury przeliczony na statystyczny jeden tono-kilometr, jest w Polsce cztery do pięciu razy wyższy w przypadku transportu kolejowego niż drogowego. „Gdyby był to jedyny argument w podejmowaniu decyzji to prawdopodobnie przewoźnicy decydowaliby się zawsze na transport kołowy. Na szczęście jednak tak nie jest” mówi. Między innymi dlatego, że Polska posiada jedną z najgęstszych sieci kolejowych w Europie. Zdaniem eksperta dobra organizacja i konkurencyjne wobec transportu kołowego warunki dostępu do polskich linii kolejowych mogą więc przełożyć się na znaczące obniżenie kosztów i zwiększenie atrakcyjności przewozów kolejowych .
Nie jest to jednak proste zadanie i wiele zależy od przyszłej polityki transportowej. Zdaniem Tomasza Pałaszewskiego, eksperta ZDG TOR, właściwa organizacja dostępu do infrastruktury, jest dużo większym wyzwaniem w przypadku transportu szynowego niż kołowego. Nie tylko dlatego, że w przypadku tego drugiego polska infrastruktura jest znacznie słabiej rozbudowana. Zarządca infrastruktury kolejowej musi cały czas pamiętać o tym, aby nie faworyzować żadnego z przewoźników, na przykład układając rozkład jazdy, mówi Pałaszewski.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy