Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Śląskie

Częstochowa konsultuje remont DK-43 i DK-46

| Dominik Wójcik źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.03.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Częstochowa konsultuje remont DK-43 i DK-46
fot. M.Jagusiak

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje drogowe
Remonty dróg

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie opublikował koncepcję remontu dróg krajowych nr 43 i 46 na terenie miasta. Do wyboru są dwie koncepcje, różniące się między sobą sposobem obsługi posesji.
Na zachód

DK-43, to na terenie Częstochowy od zachodu ulice św. Rocha, Okulickiego, św. Krzysztofa, św. Jadwigi, św. Barbary, św. Augustyna/św. Kazimierza i Pułaskiego do Boh. Monte Cassino i Jagiellońskiej. Remontowi ma być poddany odcinek od granicy miasta na ul. św. Rocha do Pułaskiego z tym jednak, że ul. św. Barbary zostanie ominięta.

DK-46 na terenie miasta od zachodu wpisuje się w ulice Przejazdową, Główną, wspólnie z DK-43 św. Jadwigi i św. Krzysztofa, dalej Okulickiego, Szajnowicza–Iwanowa, Jana Pawła II do Wojska Polskiego. Remontowi ma być oddany odcinek od granicy miasta na ul. Przejazdowej do skrzyżowania św. Jadwigi.

Obejście św. Barbary

Kluczenie stromą i krętą ulicą św. Barbary oraz św. Augustyna, czy szukanie ul. św. Kazimierza – równoległej ulicy do tej drugiej, kanalizującej jednokierunkowo ruch na zachód – nie należy do najwygodniejszych zarówno dla kierujących oraz samych mieszkańców tych ulic, którzy od dawna mają dość ciężkich pojazdów ciężarowych jeżdżących pod ich oknami. Dlatego tzw. obejście ul. św. Barbary jest inwestycją wyczekiwaną od lat.

Nowe połączenie drogowe miałoby „zbierać” samochody zjeżdżające z ul. Głównej na skrzyżowanie ze św. Jadwigi i kanalizować na południe od niego, biegnąc następnie niemal równolegle do ul. św. Barbary i linii kolejowej nr 61, docierając do ul. Pułaskiego nieopodal ul. św. Andrzeja.

Warianty dwa

Koncepcja przewiduje dwa warianty przebudowy ulic Przejazdowej i Głównej. Zgodnie z pierwszą, ciąg tych ulic stanowiłyby dwie jezdnie: jedna o szerokości 7 m z dwoma pasami ruchu w każdą ze stron i miałaby obsługiwać główny ruch, druga zaś mierzyłaby 5,5 m i stanowiłaby drogę techniczną, obsługującą przyległe od północy posesje (od południa biegnie linia kolejowa na Lubliniec i Opole). Przewidziano tu także rondo turbinowe na skrzyżowaniu z Jadwigi oraz rondo wydłużone na skrzyżowaniu ulic Głównej i Festynowej.

Druga koncepcja zakłada jedną jezdnię, ale o trzech pasach ruchu, przy czym środkowy pas prowadzący ruch od granicy miasta do centrum służyłby za lewoskręt dla pojazdów dojeżdżających do przylegających od północy posesji. W tym przypadku ruch na skrzyżowaniach dróg organizowany byłby poprzez zwykłe ronda. W każdym z wariantów przewidziano niewielki pas zieleni oraz ciągi pieszo-rowerowe.

Krytyka koncepcji

Zastrzeżenia może budzić zestawienie założeń. Otóż najpierw zakłada się szerokość poszczególnego pasa ruchu na 3,5 m, po czym dalej przewiduje się prędkość maksymalną na poziomie 50 km/h. Problem zbyt szerokich jezdni i idącego za tym nagminnego przekraczania prędkości przez kierujących nie jest nowy. W dyskusji publicznej coraz częściej postuluje się redukowanie szerokości pasów ruchu, jako narzędzia oddziałującego psychologicznie na kierowców, które zmusiłoby ich do ostrożniejszej jazdy. Status drogi i jej obciążenie nie powinny w tym miejscu mieć znaczenia, albowiem to wciąż jest droga w mieście, a po wtóre, od maksymalnej dopuszczalnej szerokości pojazdu do np. 3-metrowego pasa ruchu jest daleko, a prędkość maksymalna (!) ma tu wynosić 50 km/h.

Dodatkowo, wariant pierwszy przewidujący hermetyzację ruchu tranzytowego przyczyni się do dalszego pogorszenia bezpieczeństwa. Stałoby się to za sprawą braku przeszkód poprzecznych na jezdni tranzytowej. Fakt ten w połączeniu z szerokością pasa ustaloną na 3,5m będzie stanowił zachętę do szarżowania.

MZDiT oczekuje na opinie zainteresowanych, które można przedkładać osobiście, telefonicznie, bądź korespondencyjnie drogą tradycyjną lub elektroniczną.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5