Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Linie lotnicze - Polska

Dalekosiężne plany PLL LOT to przerost ambicji czy realny scenariusz?

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfarstruktury.pl 14.09.2016

 

Dalekosiężne plany PLL LOT to przerost ambicji czy realny scenariusz?
fot. PLL LOT

Zobacz więcej na temat:

linie lotnicze
PLL LOT

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Plany rozwoju siatki połączeń dalekodystansowych przedstawione przez prezesa LOTu są bardzo ambitne – twierdzi Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego, założyciel i partner w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy. Ekspert wskazał, że na kierunkach, o których mówił Milczarski podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy (Ameryka Północna i Daleki Wschód) już teraz panuje szalona konkurencja.
– Najwięksi przewoźnicy europejscy, wespół z przewoźnikami amerykańskimi i dalekowschodnimi, zwłaszcza chińskimi, tworzą silne grupy konkurujące o ruch dalekodystansowy. Dodatkowo trzeba pamiętać że „w domu” LOT też ma silną konkurencję, w postaci oferty Emirates i Qatar. Podstawowym obszarem, z którego LOT chce pozyskiwać pasażerów jest Polska i CEE. To rzeczywiście atrakcyjny i rosnący rynek, ale fakt że pozbawiony znaczących przewoźników narodowych nie oznacza, że pozbawiony konkurencji. To jest teren od dawna penetrowany przez grupę Lufthansy. Na pewno nie oddadzą pola bez walki – kwituje Gościniarek.

Przypominamy, że podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Rafał Milczarski, prezes PLL LOT zapowiedział, że linia do 2020 roku będzie liderem wśród środkowoeuropejskich linii lotniczych, obsługującym ponad 20 mln pasażerów na blisko 90 kierunkach, w tym kilkunastu połączeniach dalekiego zasięgu, głównie do Ameryki Północnej i Azji. Przypominamy, że w 2015 roku z oferty PLL LOT skorzystało 4,3 mln osób.
 
Wiele czynników musi zagrać, żeby te ambitne plany zakończyły się sukcesem. Myślę tu o jakości produktu pokładowego, cenie czy rozkładzie. Nie jest to niemożliwe, ale na pewno bardzo trudne. Sądzę że znakomicie łatwiej byłoby, gdyby LOT znalazł jakiegoś partnera po drugiej stronie, który zechciałby współdzielić ryzyko i koszt, a swoją siatką w USA, czy w Chinach mógł zasilać połączenia międzykontynentalne – komentuje Gościniarek dodając, że kolejnym elementem ryzyka są zezwolenia na przeloty nad Syberią. – Do tej pory były z tym problemy, a tamtędy wiedzie najkrótsza i najbardziej efektywna droga na Daleki Wschód – przypomina ekspert.

Zdaniem Gościniarka, kluczowe jest obecnie dla LOTu pozyskanie odpowiedniej floty, która byłaby w stanie obsłużyć planowane trasy. To, czy samoloty będą wypełnione, zależy już jednak od sukcesu siatki dowozowej. Na jej ułożenie potrzeba dużo wysiłku, odpowiednich narzędzi analitycznych, programu marketingowego.

– Intensywny rozwój i dynamiczny wzrost relacji gospodarczych np. z Dalekim Wschodem, zakładany w planie premiera Morawieckiego będą działać na korzyść LOTu. Dobrze, że w końcu ktoś zaczyna zauważać synergie i wzajemne zależności między transportem lotniczym a gospodarką. LOT i transport lotniczy nie są same dla siebie tylko wypełniają określoną funkcję w gospodarce. Jeśli dobrze zrozumieją wymagania i potocznie mówiąc „wstrzelą się” w oczekiwania to zaczynają się wzajemnie napędzać – gospodarka i transport lotniczy. Ale przewoźnicy muszą to robić efektywnie finansowo, żeby móc tą funkcję wypełniać w długim okresie bez ciągłego zagrożenia upadłością. Tu pojawia się kolejne znaczące wyzwanie – te ambitne plany rozwoju siatki trzeba sfinansować i nie mówię tu tylko o pozyskaniu odpowiedniej floty – twierdzi Gościniarek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5