Łódź jest idealnym miejscem do stworzenia Międzynarodowego Centrum Logistycznego, które stałoby się pomostem do obsługi przewozów kolejowych pomiędzy Chinami i Europą Zachodnią – uważa prof. Sławomir Wiak, rektor Politechniki Łódzkiej. Konferencja na ten temat odbyła się pod koniec listopada w siedzibie PŁ.
Łódź – centrum logistyki na skrzyżowaniu szlaków Silk Road i Amber Road – pod takim hasłem debatowano na Politechnice Łódzkiej nt. potencjału Łodzi jako centrum logistycznego, które mogłoby obsługiwać nie tylko połączenia kolejowe, ale również drogowe i lotnicze (lotnisko w Łodzi co prawda pełni stosunkowo niewielką rolę jeśli chodzi o obsługę ruchu pasażerskiego, ale jest drugim największym portem lotniczym w Polsce jeśli chodzi o ruch cargo). Prof. Sławomir Wiak podkreślił, że jedną z podstaw sukcesu dla tego przedsięwzięcia powinna być budowa Kolei Dużych Prędkości. – Nikt w Łodzi nie ma wątpliwości co do słuszności budowy KDP, tak samo jak nikt nie ma wątpliwości, że projekt ten powinien być rozszerzony o odcinki umożliwiające sprawny przejazd do Niemiec i Czech. Trzeba podkreślić, że dyskusja nt. potencjału KDP ogranicza się najczęściej do kwestii przewozów pasażerskich. Natomiast zapomina się również, że budowa tej linii spowoduje znaczącą poprawę konkurencyjności Łodzi jeśli chodzi o obsługę przewozów towarowych – podkreślił rektor PŁ.
Na jakie atuty i mankamenty transportu kolejowego zwrócili uwagę uczestnicy konferencji? Istotny mankament to wciąż długie czasy przejazdów pociągów towarowych w Polsce, ale w coraz mniejszym stopniu wynikające z niskich prędkości szlakowych na sieci PKP PLK (trwający proces modernizacyjny prowadzi bowiem do sukcesywnego zwiększania prędkości, również pociągów towarowych – są już odcinki, na których pociągi towarowe kursują z prędkością 100, a nawet 120 km/godz.). Problemem jest natomiast w dalszym ciągu konieczność przepuszczania pociągów pasażerskich przez pociągi towarowe – w wyniku czego, pociągi towarowe de facto dłużej stoją na stacjach niż jadą. Dlatego tak ważne jest udrożnianie linii kolejowych dedykowanych wyłącznie lub w zdecydowanej większości przewozom towarowym, z zadaniem pełnienia roli „korytarzy towarowych”.
Innym istotnym problemem jest również wyczerpująca się przepustowość linii kolejowych na obszarze aglomeracji – uczestnicy konferencji zgodzili się z tezą, że w największych metropoliach konieczna jest na wielu odcinkach budowa nowych torów szlakowych – tak aby odseparowywać ruch aglomeracyjny od pozostałych przewozów. Wbrew pojawiającym się natomiast co pewien czas opiniom – problemem nie wydaje się natomiast być kwestia ograniczonej przepustowości kolejowych przejść granicznych na wschodzie Polski. Uczestniczący w konferencji przedstawiciele PKP Cargo podkreślali, że jest wręcz odwrotnie: np. w Brześciu po białoruskiej stronie są obecnie praktycznie niewykorzystywane rejony przeładunkowe. – Potencjał jest bardzo duży, bardzo ważne jest myślenie pozytywne o Łodzi jako Międzynarodowym Centrum Logistycznym – skonkludował prof. Sławomir Wiak.