Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Kolej dużych prędkości - Polska

Czy LOT odczuwa już „efekt Pendolino”?

| Bartosz Baca źródło: Rynek Infrastruktury.pl 21.03.2015

zdjęcie autora

Bartosz Baca

założyciel i partner w BBSG

 

Czy LOT odczuwa już „efekt Pendolino”?
fot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na polskim rynku transportu lotniczego dzieje się dużo. Ostatnio z podobnym zamieszaniem na trasach krajowych mieliśmy do czynienia w okresie funkcjonowania OLT Express, ale nad tym przypadkiem już się nie pastwmy. Obecne zmiany traktuję w kategoriach dużo bardziej pozytywnych.
PKP Intercity uruchomiło dla pasażerów swój sztandarowy projekt Pendolino w grudniu 2014 roku, więc można pokusić się już o pierwsze podsumowania tego, co na rynku transportowym się zmieniło. Bo chociaż Pendolino jako produkt ma nadal wiele wad (o czym pisałem już kilkakrotnie na tym blogu), to na pewno jest nową jakością na polskiej kolei. Dla mnie jednak Pendolino to pewien skrót myślowy, obrazujący pierwsze pozytywne efekty realizowanych z trudem i mozołem inwestycji w polską infrastrukturę kolejową (przecież czasy przejazdu na głównych trasach kolejowych w Polsce skróciły się w tym roku dla wszystkich pociągów, nie tylko Pendolino).

Czy to zła, czy dobra wiadomość dla LOTu? Wielu twierdzi, że zła. Traktują oni system transportowy jako obszar stałej konkurencji pomiędzy przewoźnikami lotniczymi, kolejowymi, drogowymi. Trzeba przyznać, że wiele w tym racji, ale moim zdaniem LOT ma nadal w wielu aspektach przewagę nad PKP Intercity, wynikającą przede wszystkim z pewnych słabości oferty kolejowej, jak np. brak faktycznego dynamicznego systemu sprzedaży biletów w Intercity. Należy jednak spodziewać się, że z tą i innymi słabościami oferty PKP Intercity wreszcie sobie poradzi, a to oznacza, że presja konkurencyjna na LOT będzie coraz silniejsza. Z drugiej strony, puszczając nieco wodze fantazji, można by wyobrazić sobie system, w którym przewoźnicy kolejowi współpracują z lotniczymi i zasilają warszawski hub LOTu (bo przecież to jest główna przyczyna realizowania połączeń krajowych przez LOT). Ale na to jeszcze trochę poczekamy.

Na pewno jednak aktywność przewoźników alternatywnych wobec LOT skłoniła tego ostatniego do pewnych reakcji, choćby w postaci rozszerzenia taryfy Economy Simple na loty krajowe.

Na koniec jeszcze jeden element odrobinę komplikujący analizę. Oczywistym jest, że konkurencja pomiędzy różnymi typami transportu wygląda trochę inaczej w różnych segmentach rynku. Co do zasady popyt na loty na trasach krajowych w segmencie turystycznym jest bardzo elastyczny cenowo, co może oznaczać choćby, że ogłoszona ostatnio promocyjna oferta LOTu na tych trasach powinna spowodować wzrost zainteresowania. W tym segmencie również Ryanair jest realną konkurencją, bo to właśnie podróżujący w celach turystycznych są gotowi zaakceptować dłuższy czas podróży, ale skorzystać z niższej ceny. Z kolei w segmencie ruchu biznesowego, to właśnie czas podróży mierzony „od drzwi do drzwi” ma decydujące znaczenie. I tutaj w najbliższych latach, wraz z dalszą poprawą infrastruktury, kolej powinna zdobywać kolejnych pasażerów.

Podsumowując, myślę, że LOT będzie w najbliższych latach odczuwał na trasach krajowych narastającą presję ze strony innych przewoźników, na czym powinniśmy wszyscy jako pasażerowie skorzystać. Sam LOT pewnie też, bo nic tak nie mobilizuje do działania, jak coraz silniejsza konkurencja.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5