Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Rosja

Czy w Moskwie jest jeszcze miejsce na drogi? Rosjanie idą w ślady USA

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl/ worldhighways.com 12.06.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Czy w Moskwie jest jeszcze miejsce na drogi? Rosjanie idą w ślady USA
fot. worldhighways.com

Zobacz więcej na temat:

autostrady
Obwodnice
Rosja

Więcej z regionu:

Rosja

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mieszkańcy Moskwy, jak mieszkańcy każdego wielkiego miasta, są nękani przez codzienne korki samochodowe. Władze stolicy Rosji planują przebudowę głównych jej arterii aby zniwelować zatory drogowe. – Przeprowadzamy prace badawcze, które mają na celu sprawdzenie, które trasy w Moskwie wymagają przebudowy w pierwszej kolejności – mówił Marat Khusnullin, zastępca prezydenta miasta ds. komunikacji i budowy dróg. Planowane są rozbudowy. Jednak czy rosyjska stolica nie stanie się ofiarą autostrad tak jak wiele amerykańskich miast?
Autostradą do centrum

– Na początkowym etapie planujemy skupić się na budowie alei Kutuzowa – mówi Marat Khusnullin. – Ponadto chcemy rozbudować takie drogi w centrum Moskwy jak Wołgograd, a także aleje Leningradzką, Leninowską, oraz Mira – dodaje.

W przypadku alei Kutuzowa część prac została już rozpoczęta. Inwestycja ma być zakończona nie później niż w 2020 roku. Długość odcinka płatnego tej trasy będzie wynosić 11 km i mieć cztery pasy ruchu.

W planie zawierają się także dwie najszersze, jak dotąd, drogi w Moskwie czyli ulice Leningradzka oraz Leninowska. Są to jedne z autostrad, które prowadzą bezpośrednio z najszerszego ringu obwodnicowego otaczającego Moskwę – Mkad, przez węższy, do samego centrum. Po przebudowie ich przepustowość ma wynosić 30-40 tys. pojazdów na dobę.


Wyświetl większą mapę

Głos ekspertów

Całemu planowi przeciwni są jednak eksperci. Ich zdaniem korki to problem dużo bardziej rozległy i nie sprowadzający się jedynie do zbyt wąskich dróg. – Każda budowa jest związana z potrzebą alokacji przestrzeni, której brakuje w centrum. Dodatkowo ruch pompowany jest, w znacznej ilości, z  obwodnicy Mkad, która jest otoczona centrami handlowymi. To znacznie komplikuje sprawę. Do tego jest ona nieukończona, gdyby przeprowadzić inwestycje związane z  budową ostatnich jej odcinków ruch mógłby być płynniejszy – mówi Vladimir Nosov, szef działu budowy i eksploatacji dróg Uniwersytetu Moskiewskiego.

Brak przestrzeni może być dotkliwy dla Moskwy także zdaniem Siergieja Tkachenko, szefa Instytutu Badań Projektowego w Moskwie (GPRPI) – jednego z największych rosyjskich instytutów w dziedzinie inżynierii urbanistycznej. Wyjaśnił, że miasto ma niedobór odpowiedniego miejsca na budowę nowych dróg głównych. Z tego powodu realizację tego zadania czeka szereg poważnych wyzwań. – Budowa nowych tras stanowi zagrożenie dla zabytkowych budynków i niektórych naturalnych obszarów w Moskwie. Te budowle są skoncentrowane w centrum miasta, a znaczna część z nich jest na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO – przypomina Tkachenko.

Analitycy GPRPI uważają, że władze miasta powinny skupić uwagę raczej na przebudowie samych skrzyżowań, zamiast całych autostrad.

Rząd za rozbudową dróg

Zdaniem rzecznika rosyjskiego Ministerstwa Transportu, Maxima Skolova, rozbudowa dróg głównych w Moskwie jest potrzebna. – W tym przypadku najważniejsze mogą być inwestycje dotyczące ulic Wołgograd oraz Mira – mówi Skolov. Nie ma na razie informacji skąd będą pochodzić pieniądze na realizację projektów. Przewiduje się, że większość środków będzie pozyskana z budżetu miasta.

W drodze za amerykanami

Jednak to właśnie urbaniści, przeciwni budowie autostrad przez środek miasta, mogą mieć racje. Sytuację, w której władze zaczynają żałować swoich decyzji dotyczących infrastruktury możemy obserwować w Stanach Zjednoczonych. – Niestety zamiast łączyć ludzi, projektanci autostrad nas podzielili – stwierdził niedawno szef amerykańskiego Departamentu Transportu Anthony Foxx. Te słowa są o tyle istotne, że po raz pierwszy poważna krytyka amerykańskiego programu budowy autostrad, o który opierał się rozwój gospodarczy kraju w XX w., płynie nie z ust akademickich ekspertów, czy aktywistów miejskich, ale ważnego członka prezydenckiej administracji.

Milionowe inwestycje drogowe obecnie powodują problemy w zagospodarowaniu przestrzeni miejskiej amerykańskich miast. Czy Moskwa pójdzie w ich ślady i zostanie rozdarta przez bardzo szerokie autostrady, które nie dość, że zabiorą dużo miejsca to wcale nie przyczynią się do większej płynności ruchu?

O problemach z autostradami w USA możecie przeczytać na naszym portalu:
Amerykanie przyznają, że budowanie autostrad w miastach było błędem
Autostrady pożarły amerykańskie miasta. Dlaczego je budowano?
USA: Ilość, a nie jakość

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS