Terminal DCT Gdańsk zamknął rok 2014 bilansem 1,19 mln TEU. Jest to wynik o 3,3% lepszy niż w 2013 r. i oczywiście jest to najlepszy wynik w historii funkcjonującego od 2007 r. terminalu.
– W 2014 r. przeładowaliśmy 1 188 380 TEU. W 2013 r. bilans przeładunków wyniósł 1 150 887 TEU – informuje Jadwiga Grabowska, rzeczniczka DCT. Przypomnijmy, iż w całym Porcie Gdańsk (który również w 2014 r. osiągnął najwyższe przeładunki w swojej historii)
bilans 2014 r. był lepszy o 7% niż w 2013 r. i wyniósł 32,3 mln ton. Dodać też warto, że wzrost wskaźników przeładunków odnotowano w 2014 r. w drugim największym terminalu kontenerowym w Polsce – BCT Gdynia.
Bilans BCT za 2014 r., 475 275 TEU, jest lepszy od wyniku z 2013 r., o 20,5%.
Wracając do DCT – pod koniec ubiegłego tygodnia władze DCT poinformowały o rozpoczęciu budowy drugiego terminalu. DCT II ma być gotowy w ciągu 19 miesięcy, kosztem 290 mln euro, które pochodzić będą z kredytu. Realizacja tej inwestycji pozwoli zwiększyć przepustowość gdańskiego terminalu z obecnych ok. 1,5 mln TEU rocznie do ok. 3 mln TEU rocznie. Infrastruktura nowego i istniejącego terminalu zostaną ze sobą połączone. W przyszłości, docelowo, terminal DCT zostanie prawdopodobnie rozbudowany do przepustowości ok. 4 mln TEU rocznie.
W tym kontekście należy też przypomnieć, że w połowie przyszłego roku powinna zakończyć się modernizacja linii kolejowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Prędkość na niej zostanie podwyższona do 100 km/godz., a całkowita wymiana obu torów i budowa nowego dwutorowego mostu na Wiśle pozwoli 5-krotne zwiększenie przepustowości tego odcinka.