Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Deficyt fachowców spowolni inwestycje infrastrukturalne?

| Edyta Wsół źródło: Adecco 30.10.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

Deficyt fachowców spowolni inwestycje infrastrukturalne?
fot. shorebread.com

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje
Inżynier

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska infrastruktura drogowa i kolejowa potrzebuje modernizacji i rozbudowy, a najbliższe lata będą w tych procesach kluczowe. Zmianom sprzyja nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej. Czy coś może je zahamować? Zdaniem Adecco Poland kluczowy problem to deficyt odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Walka firm budowlanych o inżynierów jest coraz bardziej zacięta.
– Plany obejmujące inwestycje w budownictwie drogowym i kolejowym są bardzo ambitne – mówi Mirosława Jemioło, Senior Consultant Construction & Property w Adecco Poland. – Obecna perspektywa unijna jest bowiem ostatnią, która zakłada tak znaczne dofinansowanie tego obszaru. Do 2020 roku na polskie drogi przeznaczone zostaną aż 93 mld zł, a wydatki na kolej sięgną 59 mld. Stale rośnie liczba rozpisywanych przetargów i nowych firm budowlanych. Odpowiednio wyspecjalizowani inżynierowie są coraz częściej poszukiwani i rozpieszczani rosnącymi zarobkami czy benefitami pozapłacowymi. Budowlanka to „rynek pracownika” i bezsprzecznie jeden z głównych beneficjentów poprawy koniunktury gospodarczej – dodaje.

Część spośród planowanych przetargów została już rozstrzygnięta, a firmy rekrutują tzw. personel kluczowy. Zatrudnienie znajdują kierownicy i dyrektorzy kontraktów, kierownicy robót branżowych, planerzy projektów. Zdaniem ekspertów Adecco rok 2015 to jednak dopiero czas przygotowań branży do wielkiego boomu inwestycyjnego.

– Poszukiwania pracowników nabiorą większej dynamiki wiosną 2016 roku, a szczyt walki o pracownika zostanie osiągnięty w momencie, w którym ilość przetargów na rynku osiągnie poziom pozwalający na podpisanie przez firmy 2-3 umów. Dużym znakiem zapytania zostaje okres pod koniec obecnej perspektywy unijnej, tj. w latach 2019-2020, kiedy to będą widoczne skutki wcześniejszych działań firm w zakresie zatrudnienia, ale przede wszystkim na kontraktach gdzie będziemy obserwować owoce współpracy na linii zamawiający – wykonawca – mówi Mirosława Jemioło. – Najbliższe 5 lat będzie dla budowlanki czasem wielkich wyzwań i nowych możliwości, ale także okresem niepozbawionym zagrożeń – dodaje.

Rozchwytywani inżynierowie

Podstawowym problemem może okazać się brak rąk do pracy i ryzyko związane z rywalizacją o fachowców. Firmy podkupują sobie wzajemnie specjalistów. To z pewnością cieszy pracowników, ale dla przedsiębiorstw z branży budowlanej wynagrodzenia stają się coraz większym ciężarem.

Deficyt inżynierów o odpowiedniej specjalności i doświadczeniu to efekt niewystarczającej liczby absolwentów politechnik, ale też zmian w systemie edukacji. Problem dotyka szczególnie budownictwa kolejowego. Linie kolejowe nie były w naszym kraju modernizowane latami. W tym czasie rezygnowano z kształcenia fachowców, którzy specjalizowaliby się w tej dziedzinie, a brak inwestycji skutkuje dziś niewielką liczbą osób z odpowiednią praktyką zawodową.

– Pierwsze rozwiązania w tym zakresie już się pojawiły. Samo zaistnienie Centrum Naukowo-Dydaktycznego, dedykowanego transportowi kolejowemu na Politechnice Śląskiej stanowi pierwszy krok i tzw. „światełko w tunelu”, które będzie wpływało na poprawę sytuacji – podkreśla Mirosława Jemioło. – Tymczasem, pewnym rozwiązaniem bieżącego problemu niedoboru specjalistów, może być większa elastyczność zamawiających. Obecnie, zamawiający często stawia w przetargach takie wymagania kadrowe, co do doświadczenia kluczowego personelu po stronie Wykonawcy, że osób, które są w stanie w przetargu złożyć swoje dokumenty jest nierzadko 2-3 – dodaje.

Zarobki (wz)rosną

Chociaż na rynku zapanowała koniunktura, firmy budowlane muszą mierzyć się z licznymi problemami. Z szeregu nowych możliwości w pełni korzystają natomiast pracownicy. Planowane inwestycje są rozsiane po niemal całym kraju. Inżynierowie, a także pracownicy fizyczni z różnych rejonów Polski mogą liczyć na coraz wyższe płace.

– Obecnie, wynagrodzenia na stanowiskach inżynierskich w obszarze budownictwa są stabilne. Najbliższe miesiące i rozstrzygane przetargi będą decydować o zmianach i wzroście wynagrodzeń. Z sytuacji, jaka będzie się kształtować na początku nowego roku, skorzystają przede wszystkim doświadczeni Kierownicy Budów i Robót, którym pracodawcy, w obawie przed utraceniem cennych i doświadczonych pracowników zaoferują podwyżki. Wiosna przyszłego roku przyniesie wiele zmian… – mówi Mirosława Jemioło.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5