Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Pomorskie

DK-22: „Berlinka” dusi Starogard Gdański

| Grażyna Kuryłło źródło: RynekInfrastruktury.pl 09.03.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

DK-22: „Berlinka” dusi Starogard Gdański
fot. nicootjesxchu

Zobacz więcej na temat:

Drogi krajowe
Obwodnice

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Obwodnica Starogardu Gdańskiego jest na 12. pozycji listy rezerwowej rządowego projektu budowy dróg w latach 2014-2023. Nie martwi to lokalnych samorządów, które chcąc zwiększyć szanse na realizację inwestycji, zawarły porozumienie w sprawie opracowania wstępnej dokumentacji. Każdy zobowiązał się do zapłacenia 300 tys. zł.
Pomiary natężenia ruchu na DK-22, która dzieli miasto, mówią o około 38 tys. aut na dobę. Obwodnica ma udrożnić ruch przez przeniesienie go na zewnątrz zabudowań i dać ożywienie gospodarcze. – Satysfakcjonujące jest to, że w ogóle się pojawiliśmy na tej liście. To nasz mały sukces. Inwestycja nie będzie tak kosztowna, jak niektóre budowane w kraju. Liczymy, że będzie kosztować około 200 mln zł. Takie środki często są uwalniane po przetargach i możemy skorzystać z tych pieniędzy – mówi prezydent Starogardu Gdańskiego Janusz Stankowiak.

Dodaje, że walka o te kwoty będzie rozłożona na kilka lat, minimum 4-5 lat. – Jest to w miarę krótki czas, więc raczej nasza dokumentacja się nie zdezaktualizuje. Będziemy zabiegali, aby o nas nie zapomniano w ministerstwie. Już dwa lata wcześniej mogło dojść do podobnego porozumienia między samorządami. Dzisiaj może bylibyśmy trochę dalej w tych staraniach – uważa prezydent miasta.

Według niego jest to ważne ze względów także gospodarczych. – Przy takich inwestycjach tworzą się nowe możliwości dla rozwoju miasta i regionu. Sama droga to za mało. Staramy się kompleksowo podchodzić do sprawy. Szukamy enklaw, które będziemy mogli z korzyścią dla miasta i regionu rozwijać – tłumaczy prezydent Starogardu Gdańskiego Janusz Stankowiak.

Przypomina, że obwodnica jest ujęta w planie zagospodarowania przestrzennego. – Z dokumentacją ruszamy, nie czekając na wynik prac rządowych. To być może trochę desperacka decyzja, ale kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana – mówi prezydent Starogardu Gdańskiego.

Centrum zamiast obwodnicy

O tym, że od wielu lat trudno przejechać przez miasto mówi wójt gminy Starogard Gdański Stanisław Połom. – Tu jest najkrótszy dojazd do autostrady do A1 od strony zachodniej. Pod koniec tygodnia albo pod koniec godzin pracy, około 16:00-17:00, trzeba naprawdę sporo czasu poświęcić, aby przez Starogard się przebić – opowiada wójt.

Kilka lat temu miasto zrobiło centralny remont arterii przelotowej przez Starogard Gdański. – Przebudowano infrastrukturę, ulica jest porządna, ale nie rozwiązało to przepustowości „berlinki”. Trakt komunikacyjny bardzo potrzebny. Mam urząd przy samej DK-22 i codziennie widzę przez okno te korki – informuje wójt gminy Starogard Gdański. Zgadza się z nim starosta starogardzki Leszek Burczyk. Podkreśla, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wie od lat, że przez zakorkowanie DK-22 Starogard się dławi.

– Nie znaleźliśmy się na poprzedniej liście rankingowej rządowych planów budowy dróg, więc teraz postanowiliśmy skrócić okres od planowania do realizacji i zapłacić za sporządzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do budowy obwodnicy Starogardu – mówi starosta starogardzki Leszek Burczyk. Przyznaje, że sytuacja jest kłopotliwa, ponieważ kilka lat temu władze zdecydowały o remoncie DK-22 biegnącej przez miasto. – GDDKiA mówi nam: wydaliście 60 mln zł na przebudowę ulicy, to teraz trudno tak od razu znaleźć około 200 mln zł na obwodnicę – informuje starosta. Według niego sytuację może uratować współpraca samorządów i ich zaangażowanie finansowe.

Za mobilizację samorządów czuje się odpowiedzialny Społeczny Komitet Budowy Obwodnicy Stargardu Gdańskiego. – Nieskromnie muszę powiedzieć, że to porozumienie jest owocem naszego działania. Gdybyśmy wcześniej to zrobili, to dziś rzeczywiście bylibyśmy w innym miejscu. To zasługa naszego Klubu Biznesu, który jest bazą Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy Stargardu Gdańskiego – mówi przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy Stargardu Gdańskiego Andrzej Skalski. Podkreśla, że zbadano inne projekty obwodnic i okazało się, że mają mniejsze natężenia ruchu niż w Stargardzie Gdańskim. – Będziemy naciskać i pomagać, by ta współpraca dawała owoce. Odpowiedzialność spoczywa na samorządach, ale my przedsiębiorcy chcemy ich przypilnować. Nam to jest potrzebne jak powietrze do oddychania – tłumaczy przewodniczący Andrzej Skalski.

Drogowa determinacja

– Teraz trzeba wspólnie lobbować, naciskać, prosić i pokazywać argumenty – mówi senator PO Andrzej Grzyb. Kiedyś był burmistrzem Czarnej Wody, potem starostą starogardzkim i radnym wojewódzkim. Teraz jako parlamentarzysta stara się pokazywać, że cała ta droga jest ważna, a szczególnie te odcinki, które są newralgiczne, czyli przebiegi przez centra miast. – Chojnice mają piękną obwodnicę. Czersk przebudował też drogę, ale jednym z najważniejszych zadań dotyczących tej trasy jest obwodnica Starogardu Gdańskiego. Ruch nie zmaleje, a potrzeby komunikacyjne wzrosną – tłumaczy senator PO Andrzej Grzyb.

Według niego szansa na awans do listy podstawowej rządowego projektu jest coraz większa, bo widać jak na dłoni potrzebę obwodnicy, która ma być poważnym odciążeniem odcinka DK-22. – Myślę, że porozumienie samorządów będzie uznane za dobry przykład i pozytywnie wróży na przyszłość. Chodzi o obwodnicę na jednej z ważniejszych dróg w kraju prowadzącej z Berlina do Kaliningradu. Zapewni ona trwałość wyremontowanego odcinka DK-22 w centrum miasta – uważa senator Andrzej Grzyb.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5