Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Dworce - Warszawa

Dlaczego buduje się antresolę na Dworcu Centralnym?

| Bartosz Baca źródło: BBSG 09.11.2015

zdjęcie autora

Bartosz Baca

założyciel i partner w BBSG

 

Dlaczego buduje się antresolę na Dworcu Centralnym?
wiz. PKP SA

Zobacz więcej na temat:

Dworce kolejowe

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wszyscy ci, którym zdarza się podróżować pociągiem do i z Warszawy, pewnie zauważyli prowadzone obecnie na Dworcu Centralnym prace budowlane. Źle, zacznę jeszcze raz. Wszyscy ci, którym zdarza się podróżować pociągiem do i z Warszawy, i którzy odwiedzają hol główny dworca, pewnie zauważyli prowadzone obecnie na Dworcu Centralnym prace budowlane. Ta autopoprawka, jak spróbuję tu zaraz udowodnić, ma istotne znaczenie.
Otóż, zarządzający Dworcem Centralnym zdecydował się zbudować w holu głównym antresolę, która służyć ma pasażerom i być miejscem realizacji różnych usług komercyjnych dla tych pasażerów. Ja przyjąłem wiadomość o budowie antresoli z pewnym zdziwieniem. Zdziwienie to wynika z tego, że wykorzystanie antresoli dla wzrostu obrotów handlowych w obiektach takich jak lotniska, czy dworce, jest zadaniem niezwykle trudnym. Ci, którzy dysponują takimi konstrukcjami, raczej traktują je jak problem niż zbawienie.

Nie chcę powiedzieć, że inicjatywa nie ma sensu, bo jak to się mówi, nie ma takiego obiektu, którego nie da się skomercjalizować. Na pewno jednak dla mnie projekt ten obarczony jest pewnym znakiem zapytania. Ten znak zapytania zaszyty jest już w pierwszym akapicie mojego komentarza i mojej autokorekcie. Trudno mi bowiem wyobrazić sobie argument, który skłoni pasażerów do masowego korzystania z antresoli na Dworcu Centralnym.

Antresola, co do zasady, nie stanowi elementu naturalnej ścieżki pasażera. Oczywiście można zmianę takiej ścieżki wymusić, choćby zmianami w infrastrukturze obiektu, czy poprzez odpowiednie oznaczenie, ale z reguły to negatywnie odbija się na całościowym doświadczeniu pasażera. Wszystko jest bowiem ze sobą sprzężone i żeby dało pozytywny efekt wizerunkowy, przychodowy i poprawę doświadczenia pasażera musi być analizowane i zmieniane w sposób całościowy. Tak to robimy na lotniskach, i mam wrażenie, z dobrymi rezultatami. Wyjęcie i zmiana pojedynczego elementu może nie tylko nie przynieść spodziewanych pozytywnych rezultatów, ale i wywołać negatywne.

Na niekorzyść tego projektu działają też takie trendy rynkowe jak wzrost sprzedaży biletów w kanałach mobilnych, czy online, które skutkują coraz rzadszymi odwiedzinami w kasach biletowych (a przecież to główny powód by odwiedzić hol główny). Nie wspomnę już o bogatej ofercie komercyjnej (także związanej ze sprzedażą biletów) w podziemiach, w pobliżu peronów, czy w sąsiadującym centrum handlowym.

Z tych względów uważam projekt warszawskiej antresoli za bardzo trudny, choć nie pozbawiony szans. Na pewno jednak rekomenduję przyszłym odpowiedzialnym za komercjalizację tego fragmentu dworca przyjrzenie się przypadkom ziejących pustką antresoli na niektórych polskich dworcach (np. w Poznaniu), czy kilku polskich lotniskach.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS