Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Do 2030 roku Europa Środkowo-Wschodnia wyda na infrastrukturę bilion dolarów

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl/S&P 01.04.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Do 2030 roku Europa Środkowo-Wschodnia wyda na infrastrukturę bilion dolarów
fot. dleafy, sxc.hu

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje
Inwestycje drogowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Agencja ratingowa Standard&Poor’s Rating Services szacuje, że do 2030 roku na rozwój infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej potrzebna będzie kwota około 1 bln dolarów. Lwią część tej kwoty wydadzą samorządy, jednak szacuje się, że powstanie około 100-miliardowa luka w finansowaniu, zwłaszcza biorąc pod uwagę zmniejszające się możliwości wydatkowania pieniędzy przez rządy oraz ograniczoną zdolność banków do zapewnienia długoterminowego finansowania inwestycji.
Europa Środkowo-Wschodnia potrzebuje nowych inwestycji

Uzupełnić tę lukę mogą prywatni inwestorzy oraz inni niż tradycyjny kredytodawcy, jak towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne. Co więcej, prywatne inwestycje w projekty infrastrukturalne mogą pomóc w rozwoju systemów finansowych oraz rynków kapitałowych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

W ciągu 25 lat od zakończenia zimnej wojny, większość państw Europy Środkowej i Wschodniej poczyniła znaczące postępy w transformacji swoich gospodarek oraz zwiększaniu dochodu narodowego. Podstawowa infrastruktura została zmodernizowana, zwłaszcza w głównych obszarach miejskich.

Jednak pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby kraje Europy Środkowo-Wschodniej mogły nadążyć za zachodnioeuropejskimi standardami i wzrostem gospodarczym, nie wspominając o utrzymywaniu istniejącej infrastruktury. Przyszły rozwój gospodarczy opiera się na wypełnieniu i uszczelnieniu połączeń infrastrukturalnych, zwłaszcza w zakresie połączeń najważniejszych ośrodków miejskich oraz sieci międzynarodowych połączeń tranzytowych.

Jakiej wartości środki należy zabezpieczyć?

W celu wsparcia prognozowanego wzrostu gospodarczego w latach 2014-2030, przy utrzymaniu obecnej przepustowości infrastruktury, agencja S&P zakłada, że roczne wydatki na infrastrukturę w państwach Europy Środkowo-Wschodniej będą musiały stanowić około 3,3% PKB. Odpowiada to historycznej średniej wydatków na infrastrukturę drogową, kolejową, lotniskową, portową oraz telekomunikacyjną w Europie Wschodniej. Zestawiając wspomniane 3,3% PKB z prognozami dotyczącymi Produktu Krajowego Brutto do 2030 roku, sporządzonymi przez IHS Global Insight, agencja S&P szacuje, że całkowite potrzeby inwestycyjne wyniosą około 1 bln dolarów lub średnio 60 mld dolarów rocznie.

Polska, razem z Czechami, Rumunią i Węgrami został zaliczona do państw z największymi gospodarkami, a co za tym idzie, z największymi potrzebami inwestycyjnymi. Nasz kraj będzie potrzebował na zadania inwestycyjne około 401 mld dolarów, Czechy 150 mld dolarów, Rumunia 144 mld dolarów, a Węgry 96 mld dolarów. Agencja S&P zaznacza, że powyższe szacunki nie uwzględniają zaległych kosztów utrzymania i odbudowy infrastruktury związanych z odroczonymi robotami, dodatkowych kosztów dostosowywania infrastruktury oraz kosztów związanych ze zmianami klimatu oraz specyficznymi potrzebami poszczególnych państw.

Wydatki rządowe będą spadać

Finansowanie infrastruktury od zawsze było domeną rządów. Z danych Eurostatu wynika, że w 2013 roku kraje Europy Środkowo-Wschodniej wydały 3,6% PKB (49 mld dolarów) na stałe inwestycje kapitałowe, wliczając w to infrastrukturę (wartość mierzona jako średnia ważona rządowych nakładów inwestycyjnych). Mimo że powyższe wartości niemal dwukrotnie przewyższają nakłady inwestycyjne w Europie Zachodniej, nie jest to szczególnie dużo, w porównaniu do poziomu dochodów krajowych i w powiązaniu z faktem ograniczania publicznych inwestycji w celu realizacji celów fiskalnych.

Większość państw Europy Środkowo-Wschodniej dołączyło do Unii Europejskiej w 2004 roku i w ostatniej dekadzie korzystało z możliwości wykorzystania unijnych funduszy strukturalnych w celu podniesienia jakości swojej infrastruktury. Jednakże, można przyjąć, że w nadchodzących dwóch latach, publiczne inwestycje będą ograniczane jedynie z powodów pojawiających się cyklicznie. Rok 2013 był schyłkiem siedmioletniej perspektywy finansowej UE i to w tym czasie wykorzystanie środków osiągało najwyższy poziom (przez wykorzystanie środków należy rozumieć stopień, w jakim dane państwo jest zdolne do całkowitego wydania alokowanych funduszy unijnych w efektywny i wydajny sposób). Jeżeli rządy staną przed dodatkowymi obciążeniami budżetowymi, bardziej wyraźny stanie się spadek w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych.

Które kraje wydadzą najwięcej pieniędzy na infrastrukturę?

Patrząc na poszczególne kraje Europy Środkowo-Wschodniej umieszczone w tabeli poniżej (tabelka 4 ze strony 23), można zaobserwować, że najwięcej środków na infrastrukturę przeznacza Estonia, Bułgaria i Rumunia, przy czym dwa ostatnie państwa są najbiedniejszymi w Europie Środkowo-Wschodniej oraz mają największe potrzeby w zakresie modernizacji infrastruktury. Z kolei do najbogatszych krajów tej części kontynentu należy Republika Czeska i Słowacka. Pozostałe z państw inwestują od 3,4% do 3,9% swojego PKB, co jest bliskie średniej wszystkich państw Europy Środkowo-Wschodniej. Jak wynika z tabeli, w przypadku Polski 3,9% PKB to nakłady brutto na środki trwałe.

Ogólnie rzecz biorąc, po niewielkim spadku w latach 2014-2015, agencja S&P spodziewa się, że średnioterminowe inwestycje kapitałowe w państwach Europy Środkowo-Wschodniej zbliżą się średnio do 3,3-3,4% PKB. Wynika to głównie z tego, że największe gospodarki będą mogły wciąż wydawać podobne kwoty na inwestycje, jak czyniły to w przeszłości. Agencja ocenia, że Polska jest dobrze przygotowana do wydatkowania środków unijnych i prawdopodobnie uda się jej utrzymać historyczny poziom nakładów na środki trwałe. Sama wielkość kraju, sektorowe skoncentrowanie na bezpośrednich inwestycjach zagranicznych w sektorze prywatnym oraz obniżenie poziomu zamożności, będą sprzyjać potrzebie kontynuowania działań inwestycyjnych do 2020 roku.

Rumunia posiada przestrzeń fiskalną i stara się polepszyć swój potencjał administracyjny, mający sprzyjać wydatkowaniu środków unijnych, co może sprawić, że poziom inwestycji wzrośnie. Czechy i Słowacja będą prawdopodobnie utrzymywać ten sam poziom, co w przeszłości. Wśród mniejszych gospodarek, jedynie w przypadku Słowenii i Bułgarii będzie można się spodziewać znacznej redukcji wydatków na infrastrukturę, gdyż oba państwa walczą ze zobowiązaniami sektora finansowego, co działa na szkodę inwestycji infrastrukturalnych. Dwa kraje bałtyckie, Estonia i Litwa, realizują duże strategiczne inwestycje energetyczne, co powinno podnieść ogół inwestycji publicznych. Natomiast Chorwacja, która niedawno, bo w 2013 roku, dołączyła do Unii Europejskiej, powinna, począwszy od 2016 roku, rozpocząć rozdzielanie funduszy unijnych w sporych ilościach.

Biorąc pod uwagę fakt, że wydatki na infrastrukturę stanowią około 88% rządowych nakładów brutto na środki trwałe, można założyć, że rządy państw Europy Środkowo-Wschodniej wydadzą średnio około 3% swojego PKB na inwestycje infrastrukturalne. Patrząc na to, że gospodarki w tym regionie Europy wzrosną z około 1,4 bln dolarów na dzień dzisiejszy do 2,3 bln dolarów w 2030 roku (dane IHS Global Insight), agencja S&P szacuje, że całkowita luka w wydatkach na potrzeby infrastrukturalne, jakiej rządy państw Europy Środkowo-Wschodniej nie zdołają wypełnić, wyniesie w sumie 109 mld dolarów lub 6,4 mld dolarów rocznie.

Jeżeli jednak udział państwa w wydatkach na inwestycje kapitałowe wciąż będzie spadał, przykładowo do 2,3% PKB, luka w publicznym finansowaniu infrastruktury może powiększyć się do 23 mld dolarów rocznie. Biorąc pod uwagę możliwą ciągłość unijnych funduszy strukturalnych, małe jest prawdopodobieństwo, że scenariusz ten doprowadzi do nieustających braków w infrastrukturze z potencjalnymi negatywnymi konsekwencjami gospodarczymi. Z drugiej strony, gdyby rządy zwiększyły nakłady na środki trwałe średnio do poziomu 4% PKB, finansowanie publiczne mogłoby w pełni pokryć potrzeby inwestycyjne do 2030 roku. Scenariusz ten jest najbardziej optymistyczny, lecz jednocześnie najmniej prawdopodobny.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS