Astaldi prowadzi intensywne prace na budowie trzeciego odcinka drogi ekspresowej S5 od Marcinowa do węzła Wrocław Północ. Wykonawca złożył w piątek do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju kompletny wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, który uwzględniają optymalizacje wprowadzone do projektu budowlanego.
Kontrakt jest realizowany w formule „projektuj i buduj”, który dopuszcza zaproponowanie optymalizacji rozwiązań przyjętych w projekcie budowlanym. Firma Astaldi wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z kompletną dokumentacją.
Najważniejsze modyfikacje tego odcinka dotyczą konieczności rozwiązania pojawiających się kolizji infrastruktury drogowej z istniejącymi sieciami, m.in. gazową (zmiana kolizji gazociągu średniego ciśnienia G2), wodociągową czy telekomunikacyjnej (zabezpieczenie kanalizacji teletechnicznej od strony ul. Żmigrodzkiej).
Proces optymalizacji zakończy zgłoszenie wniosku o zmianę decyzji ZRID, który przygotowano na podstawie wykonanych projektów budowlanych oraz uzyskanych niezbędnych decyzji i uzgodnień. To dla wykonawcy pierwszy i ważny kamień milowy w procesie realizacji umowy.
Wykonawca wciąż realizuje też prace na placu budowy. Do tej pory udało się rozwiązać ponad 80% kolizji elektrycznych, wykarczowano i uporządkowano teren przy węzłach Kryniczno i Trzebnica, rozebrano budynki w Będkowie i Wysokim Kościele.
Rozpoczęto już wykopy, prowadzone są roboty drogowe i mostowe, między innymi przy wiaduktach drogowych, które połączą Autostradową Obwodnicę Wrocławia z budowaną drogą S5 (węzeł Wrocław Północ), czy wiadukcie WS-28 zlokalizowanym za Trzebnicą (prace zbrojeniowe na przyczółku mostu, wyrównywanie terenu do poziomu planowanej drogi).
Przy planowanych Miejscach Obsługi Podróżnych Wisznia Mała zakończono palowanie i rozpoczęło się próbne obciążenie pali – w kolejnym etapie będzie można prowadzić zbrojenie i wznosić obiekt wiaduktowy. Jednocześnie trwają intensywne przygotowania do budowy mostu nad Widawą, który będzie miał długość ponad 750 m i poprowadzi nad terenami zalewowymi.
Pod koniec sierpnia tego roku pojawi się sprzęt do stosowanej w budowie mostów technologii nasuwania podłużnego. Gdy ten obiekt będzie już gotowy, cały sprzęt zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą i wykorzystany do budowy mniejszego mostu nad rzeką Ławą. W sumie roboty fundamentowe rozpoczęły się na 80% terenu. W najbliższych dniach zwiększą się prace żelbetowe oraz ziemne przy wykopach.