Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Mosty - Dolnośląskie

Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.01.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5
fot. Astaldi
Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5
Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5
Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5
Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5
Dolnośląskie: Ruszyła budowa mostu na Widawie w ciągu S5

Więcej z regionu:

Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozpoczęło się nasuwanie mostu na Widawie leżącego w ciągu drogi ekspresowej S5. Jest to jeden z największych obiektów inżynieryjnych powstających w ramach realizacji inwestycji. Docelowo ma on mieć trzynaście przęseł i 750 m długości. Jego wykonawcą jest firma Astaldi, a wartość kontraktu to 597,6 mln zł.
Budowany przez Astaldi most na Widawie leży niedaleko od Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, a sama droga S5 prowadzi do węzła drogowego Warszawa Północ. Konstrukcja będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, pasy awaryjne oraz trzecie pasy zapasowe.

Most na trudnym terenie

Teren, na którym powstaje przeprawa jest terenem zalewowym przez co firma, której powierzono zadanie, postanowiła posłużyć się przy jej budowie metodą nasuwania podłużnego. Dzięki niej nie będą musiały zostać użyte ciężkie dźwigi co sprawiałoby duże trudności w takich warunkach.

Technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami, które betonuje się na specjalnie przygotowanych stanowiskach (wytwórniach) przed przyczółkami mostu. Segment ma formę jednokomorowej skrzyni o kształcie odwróconego trapezu, zbrojonej i betonowanej. Gdy jeden odcinek pomostu jest już gotowy, zostaje przesunięty do przodu za pomocą specjalnych siłowników hydraulicznych, a w wytwórni powstaje kolejny, który będzie nasuwany wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym. Do pierwszego nasuwanego segmentu zamocowany jest stalowy dziób prowadzący o długości 36 m i wysokości ponad 3 m. Jego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. W tej chwili stalowy dziób prowadzący dotarł do pierwszej przypory.

– Montaż każdego segmentu mostu, który ma długość 30 m i wagę 900 ton, trwa około tygodnia, a każda z dwóch jezdni zostanie zbudowana z 26 takich segmentów – mówi Łukasz Czeleko, kierownik budowy z firmy Astaldi. – Będą one nasuwane częściowo od strony Wrocławia po lekkim łuku o promieniu 2800 metrów, od podpory P14 do podpory P8, natomiast od strony Poznania po linii prostej od podpory P1 do P8. Ostatnim elementem nasuwania będzie wykonanie styku montażowego – dodaje.


Wyświetl większą mapę


Drogą pojedziemy w 2017 roku

Most na Widawie to jeden z 18 obiektów mostowych powstających w ciągu trzeciego, 19-kilometrowego, odcinka drogi S5. Gdy most będzie już gotowy, cały sprzęt stosowany nad Widawą zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą i wykorzystany do budowy dużo mniejszego, długość ok. 200 m, mostu nad rzeką Ławą.

Przetarg na wykonanie tego 19-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 został ogłoszony pod koniec czerwca 2013 roku. Niemal rok później otwarto oferty cenowe na realizację zadania, a najkorzystniejszą złożyła firma Astaldi. Wartość kontraktu realizowanego w formule „projektuj i buduj” to 597,6 mln zł. Astaldi buduje odcinek zaczynający się przed węzłem Trzebnica i kończący się na węźle Wrocław Północ. Droga powinna zostać otwarta pod koniec 2017 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5