Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt Alei Północnej – czyli trasy łączącej ul. Poświęcką z ul. Krzywoustego.
Jak przypominają Wrocławskie Inwestycje, Aleja Północna to brakujący odcinek obwodnicy śródmiejskiej, która połączy Polanowice, Poświętne i Sołtysowice z Psim Polem. Trasa ma liczyć 5,5 km i jednocześnie odciążyć od ruchu samochodowego wspomniane osiedla. Magistrat zapewnia, że obwodnica zmniejszy także natężenie ruchu na Karłowicach.
Inwestycja planowana od lat
Korytarz pod Aleję Północną „na papierze” istnieje od kilkunastu lat w dokumentach strategicznych i planistycznych gminy Wrocław. Aktualny przebieg drogi został ustalony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia (zarówno w obecnej, jak i poprzednich edycjach). Został on uszczegółowiony w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Zakłada się, że na trasie alei powstanie sześć skrzyżowań - z ul. Poświęcką, ul. Kamieńskiego, ul. Redycką, ul. Sołtysowicką i nową ulicą, jaka powstanie od ul. Poprzecznej do ul. Krzywoustego. Pojawią się ścieżki rowerowe, chodniki i wiadukt nad torami kolejowymi linii 143 i nowe skrzyżowanie z ul. Krzywoustego w rejonie mostu na Widawie.
Droga będzie jednopasmowa i poprowadzi ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, która obecnie kończy się przy skrzyżowaniu z ul. Poświęcką obok marketu Dino. Droga zostanie przedłużona do skrzyżowania ul. Pleszewskiej z Falzmanna, a następnie do zbiegu ulic Kamieńskiego i Kątowej, gdzie znajdują się ogródki działkowe, a obok nowe osiedle mieszkaniowe. Aleja następnie przetnie ul. Redycką przy wałach przeciwpowodziowych na Widawie. Miasto podkreśla, że chce chronić przyrodę oraz zieleń, w szczególności drzewa. Przebieg Alei Północnej w rejonie Widawy jest maksymalnie odsunięty od obszarów zabudowy – dlatego też na długim odcinku jest prowadzony wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Takie poprowadzenie alei ogranicza także ingerencję w Las Sołtysowicki.
– Warto zaznaczyć, że korytarz ulicy uwzględnia istniejące warunki naturalne. Z jednej strony jest ograniczony terenem Lasu Sołtysowickiego, a z drugiej doliną Widawy i wałami przeciwpowodziowymi. Dlatego przejście w tym rejonie zaprojektowano na terenie istniejących ogrodów działkowych, ograniczając w ten sposób konieczność ingerencji w tereny najbardziej zadrzewione – twierdzą urzędnicy.
Nie ma innej drogi
Miasto podkreśla, że poprowadzenie Alei Północnej przez tereny wojskowe nie jest możliwe z racji istniejącej funkcji obronnych i planów wojska dotyczących tych terenów. Wojsko od lat uczestniczy w procesach planistycznych miasta i zgłasza ewentualne zmiany swoich potrzeb. Na ten moment nie zgłoszono chęci zmiany przeznaczenia terenów.
Jak czytamy, istniejąca obwodnica kolejowa pełni funkcję obronną, a jej ewentualne wykorzystanie na potrzeby ruchu aglomeracyjnego jest przedmiotem analiz zespołu projektowego pracującego na zlecenie PKP PLK przy Studium Wykonalności Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
Aleja Północna w założeniach nie ma być trasą tranzytową dla całego miasta, bowiem już taką funkcję pełni AOW. Nowa trasa będzie wyłącznie łącznikiem dla północnych osiedli Wrocławia. Projektowana będzie jedna jezdnia, gdyż zdaniem urzędników, taka przepustowość odpowiada potrzebom mieszkańców tej części miasta. Mają to potwierdzać kompleksowe analizy – w tym modelowania prognostyczne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania Visum i modele ruchu dla Wrocławia i otoczenia.
– Trzeba pamiętać, że o przepustowości ulicy nie decyduje liczba pasów na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, a same skrzyżowania. Z prognoz ruchu wynikają takie obciążenia, które jest w stanie przenieść jednojezdniowa ulica ze skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną. Dlatego zdecydowaliśmy się na taki wariant – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Na początek Sołtysowice
Prace budowlane mają w pierwszej kolejności rozpocząć się od połączenia ul. Krzywoustego nowym łącznikiem z ul. Poprzeczną, gdzie powstanie wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alej Północnej. Przy torach znajdujących się obok CH Korona często powstają olbrzymie korki. Samochody potrafią stać w ciągu ul. Sołtysowickiej aż do skrzyżowania z ul. Redycką.
Jak dokładnie będzie przebiegać nowa droga? O tym przekonamy się za ok. 2 lata. Wykonawca projektu będzie mieć od 18 do 24 miesięcy na prace. – Chcemy być gotowi z projektem, kiedy już będą środki na sfinansowanie tego zadania. O dokończeniu tej trasy mówi się od lat. Czas postawić pierwszy krok w kierunku jej powstania – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia cytowany w komunikacie.
Proces sporządzania dokumentacji projektowej będzie podlegał konsultacjom z mieszkańcami. Dokończenie trasy znalazło się w programie Dolnośląski Ład. Wrocławska trasa została wskazana przez rząd jako jedna z inwestycji, która otrzyma finansowanie z pieniędzy unijnych (przeznaczonych na odbudowę po pandemii). Dlatego miasto rusza z przetargiem na projekt, aby wszystko było gotowe w momencie otrzymania deklarowanych przez rząd funduszy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.