Drogi będące pod opieką Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy liczą 1730 km. Jak podaje urząd – duża część wojewódzkich tras, wraz z jezdniami, skrzyżowaniami, chodnikami i inną infrastrukturą, przeszła już gruntowną modernizację przy udziale środków z budżetu województwa oraz wsparcia, którym Urząd Marszałkowski dysponował w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. W latach 2007-15 na budowę dróg w województwie kujawsko-pomorskim przeznaczono pół miliarda złotych. Za te pieniądze przebudowano 300 km tras, powstało też siedem nowych obwodnic miast.
– W najbliższych latach na modernizację dróg zamierzamy przeznaczyć około 600 mln złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Kolejne około 300 milionów złotych trafi na ten cel ze środków własnych województwa. W sumie w Kujawsko-Pomorskiem przebudujemy 600 kilometrów wojewódzkich tras – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Dokument determinujący przeprowadzane modernizacje dróg wojewódzkich w regionie to Kujawsko-Pomorski Plan Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej. Znajduje się w nim plan przewidujący przebudowę czternastu odcinków dróg o łącznej długości 351 km. Środki na zrealizowanie przedsięwzięć pochodzą m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Dzięki współpracy z samorządami lokalnymi przy przebudowywanych trasach mogą też powstawać ciągi pieszo-rowerowe.
Strumień inwestycji
Na drogach wojewódzkich w regionie ruszają pierwsze inwestycje. Zarząd Dróg Wojewódzkich rozstrzygnął już przetarg na wybór wykonawcy modernizacji 15-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 251 ze Żnina do Damasławka. Wkrótce prace rozpoczną się na kolejnych odcinkach. Jeden z nich prowadzi z Lipna do granicy województwa (DW-559) jego długość to 22 km i leży on w powiecie lipnowskim. Obecnie trwa postępowanie przetargowe. Kolejny, to trasa ze Stolna do Wąbrzeźna (DW-548) będzie ona liczyć 29 km i przebiegać przez powiat chełmiński i wąbrzeski. Ten odcinek również jest w trakcie postępowania przetargowego. Następnym fragmentem kujawsko-pomorskiej sieci wojewódzkiej, na którym niebawem ruszą prace jest droga z Brześcia do Kowala (DW-265) liczy on 19 km i leży w powiecie włocławskim. Jest on obecnie w trakcie postępowania przetargowego. Ostatni przetarg, który ma zostać niedługo ogłoszony, dotyczy dwóch odcinków drogi z Tucholi do Świecia (DW-240) ich długość to 15 km, leżą one w powiatach tucholskim i świeckim.
Pozostałe odcinki dróg, które zostaną zmodernizowane w oparciu o Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego to :
– Pakość-Strzelno (DW-255, 22 km) w powiatach inowrocławskim i mogileńskim,
– Brzoza-Mogilno (DW-254, 53 km) w powiatach bydgoskim, żnińskim i mogileńskim,
– Cetki-Rypin (DW-534, 5 km) w powiecie rypińskim,
– Ciechocinek-Piotrków Kujawski (DW-266, 58 km) w powiatach aleksandrowskim i radziejowskim,
– Rypin-granica województwa (DW-563, 14 km) w powiecie rypińskim,
– Tuchola-Sępólno Krajeńskie (DW-241, 26 km) w powiatach tucholskim i sępoleńskim,
– Włocławek-Izbica Kujawska, (DW-270, 29 km) w powiecie włocławskim,
– Kowal - Izbica Kujawska, (DW-269, 42 km) w powiecie włocławskim.
Pieniądze własne
Kujawsko-pomorskie korzysta nie tylko ze środków zewnętrznych, ale także realizuje programy finansowane z własnych pieniędzy. Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego – w najbliższych latach co roku zamierzamy przeznaczyć na ten cel 20 mln zł. Pozwoli to przebudowywać około 275 km dróg wojewódzkich. Powstają już pierwsze dokumentacje niezbędne do przebudowy między innymi odcinków DW-265 (Kowal – granica województwa), DW-268 (Brześć – Brzezie), DW-558 (Lipno – Dobrzyń), czy DW-649 (Chełmża – Kowalewo Pomorskie).
To jednak nadal nie wszystkie pieniądze, które zostaną przeznaczone na drogi wojewódzkie w tym regionie. Kolejne ok. 10 mln zł rocznie będzie trafiać na realizację innych zadań przygotowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Sfinansują one inwestycje dotyczące przebudowy skrzyżowań, modernizacji mostów i wiaduktów, odnowy ulic oraz budowy elementów poprawiających bezpieczeństwo ruchu.