Nowy program rozwoju samorządowych dróg zakłada, że szerokość drogi objętej inwestycją musi wynosić 5 m. Poseł PSL Eugeniusz Kłopotek chce, by limit zmniejszono do 3,5 m. Miałoby to umożliwić realizację większej liczby inwestycji. Co na to MIR?
Węższe drogi, więcej pieniędzy na inne zadania
Poseł w swojej interpelacji zwraca uwagę na to, ze Program Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2020, który będzie kontynuacją programu schetynówek, wciąż posiada wymóg szerokości 5 m dla drogi gminnej.
„Ostateczna decyzja w tym zakresie co do parametrów drogi powinna należeć do jej zarządcy. Nie zawsze konieczne jest budowanie dróg o szerokości 5 m. Często wystarczy 3,5 m plus utwardzenie pobocza tłuczniem” – pisze poseł.
Jego zdaniem obniżenie wymagań dotyczących szerokości pozwoliłoby zaoszczędzić środki i przeznaczyć je na kolejne przebudowy dróg. Eugeniusz Kłopotek wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z pytaniem, czy taki postulat mógłby znaleźć odzwierciedlenie w nowym programie wsparcia dróg lokalnych.
MIR odpowiada
Wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski odpowiadając posłowi zwraca uwagę na to, że w nowym programie realizowane inwestycje mają gwarantować podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a parametry techniczne oparto na wymaganiach techniczno-budowlanych zawartych w ministerialnych rozporządzeniach.
Sprecyzowano w nich, że liczba jezdni i pasów ruchu powinna być ustalana przy uwzględnieniu miarodajnego natężenia ruchu i klasy drogi, przy czym droga klasy GP i niższej powinna mieć co najmniej jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu.
Dopuszczono jednak możliwość stosowania jednej jezdni z jednym pasem ruchu przeznaczonym do poruszania się w obu kierunkach na drogach klasy Z (zbiorcza) lub L (lokalna) poza terenem zabudowy oraz klasy D (dojazdowa).
Zgodnie z treścią rozporządzenia minimalna szerokość pasa ruchu na takich drogach powinna wynosić 3,5 m, jednak musza być jednocześnie spełnione wymagania co do obecności poboczy gruntowych o szerokości co najmniej 0,75 m każde oraz mijanek.
Jednak w nowym programie taka możliwość nie zostanie dopuszczona. Resort tłumaczy, że jednojezdniowa droga z jednym pasem ruchu i mijankami nie jest rozwiązaniem, które gwarantowałoby bezpieczeństwo ruchu drogowego na niezbędnym poziomie.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.