Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Drogi lokalne wyróżniają nas na tle Europy. Negatywnie

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 03.06.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Drogi lokalne wyróżniają nas na tle Europy. Negatywnie
fot. David Prestidge, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Drogi gminne i powiatowe to w sumie 88,5 procent sieci. Tymczasem są one dość słabo rozwinięte i charakteryzują się niską jakością nawierzchni. To wyróżnia nas negatywnie na tle Europy – zwracają uwagę starostowie. Tej sytuacji nie da się zmienić bez stabilnego źródła finansowania i realnych możliwości uporządkowania sieci dróg tak, by drogi przyporządkowane danej kategorii rzeczywiście spełniały jej kryteria – przekonują.
W stanowisku przyjętym podczas XX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich przedstawiciele tego szczebla samorządu zwrócili uwagę na problem niedofinansowania dróg lokalnych. W ostatnich latach – jak zauważyli – polityka państwa dotycząca transportu drogowego skoncentrowana była przede wszystkim na realizacji kluczowych inwestycji w zakresie dróg krajowych. Te drogi jednak stanowią niespełna 5 proc. wszystkich tras w kraju. „Polska mapa drogowa oparta jest przede wszystkim o drogi gminne i powiatowe, które łącznie stanowią, aż 88,5% ogólnego kilometrażu dróg” – napisano.

Żeby poprawić ich slaby stan techniczny, potrzebny jest duży wysiłek inwestycyjny. Samorządy, korzystając wyłącznie z własnych budżetów, nie są w stanie go udźwignąć. W ostatnich latach istotnym wsparciem dla nich jest Programem Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. Jednostki samorządu doceniają to wsparcie, ale to za mało.

„Uważamy, że drogi lokalne wymagają stałego mechanizmu wsparcia, który nie jest uwarunkowany finansowaniem pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej, czy też zmianami w zakresie polityki państwa na szczeblu centralnym. Zapewnienie stałego i stabilnego źródła współfinansowania inwestycji na drogach powiatowych przyczyniłoby się do ożywienia regionów o słabym skomunikowaniu, zapewnienie mieszkańcom dostępu do dóbr i usług publicznych oraz podniesienia ich jakość życia. Wskazać w tym miejscu należy, że w skali kraju sieć dróg powiatowych nie jest jednorodna” – czytamy w przyjętym stanowisku.

Po roku 1998, samorządy otrzymały w zarzadzanie drogi, które w skali kraju znacznie się między sobą różniły. Część jednostek zawiaduje drogami, które nie odpowiadają danej kategorii drogi, na przykład powiatom przekazane zosta;ly drogi, które mają znaczenie wyłącznie dojazdowe i powinny mieć charakter dróg gminnych, a nawet wewnętrznych. „Obecne przepisy ustawy o drogach publicznych praktycznie uniemożliwiają zmianę kategorii drogi powiatowej na gminną – nawet jeśli jest to w pełni uzasadnione jej charakterem. Zmiana taka wymaga bowiem zgody gminy, a zgody takiej gminy co do zasady nie wyrażają” – piszą starostowie.

„W tej sytuacji uznajemy za konieczne stworzenie skutecznych mechanizmów zmiany kategorii drogi powiatowej na drogę gminną. Pozostawienie w gestii powiatów wyłącznie dróg spełniających ustawowe kryteria, pozwoli skoncentrować inwestycje na najistotniejszych z punktu widzenia sieci dróg lokalnych odcinkach – z korzyścią dla obsługi komunikacyjnej” – przekonują samorządowcy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5