Rok 2016 w województwie lubuskim to przede wszystkim plac budowy przy drodze ekspresowej nr 3. W realizacji było 95 km drogi klasy ekspresowej, z czego 30 km w przekroju dwujezdniowym. Jeden spośród siedmiu realizowanych odcinków, został oddany w grudniu, pół roku przed terminem wynikającym z umowy. Dwa kolejne powinny być zakończone w tym roku. Kierowcy otrzymają tez 3 nowe MOP-y przy S3.
Ubiegłoroczną niespodzianką dla kierowców była druga jezdnia obwodnicy Międzyrzecza w ciągu S3. Kierowcy dostali ją do użytku pól roku przed terminem kontraktowym, choć w praktyce obiema jezdniami można było jeździć jeszcze wcześniej. Jeszcze w październiku kierowcy uzyskali możliwość przejazdu budowaną nitką, z tym że nie był jeszcze czynny węzeł Międzyrzecz Zachód (środkowy). Obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu. Pozwolenie na użytkowanie dla całej inwestycji zostało wydane w połowie grudnia, tym samym 21 grudnia została ona udostępniona w pełnym zakresie.
Drugą jezdnię Międzyrzecza o długości 6,5 km zbudował Budimex.
Jeśli chodzi o S3, w realizacji na terenie województwa lubuskiego pozostają: budowa drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wlkp. (11,6 km), budowa drugiej jezdni odcinka Sulechów – Nowa Sól w podziale na 3 kontrakty (44 km) oraz odcinek Nowa Sól – Kaźmierzów, realizowany w dwóch kontraktach (33,3 km).
Druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp.
Obecnie realizowany jest trzeci etap prac przy zachodniej obwodnicy Gorzowa. Pierwszy – od węzła Gorzów Południe do ul. Sulęcińskiej dł. około 2,4 km został zrealizowany w 2004 r. Drugi – od węzła Gorzów Północ do węzła Gorzów Południe długości 9,5 km jest w użytkowaniu od 2007 r. Trzeci etap, polegający na dobudowie drugiej jezdni na odcinku 11,6 km jest w realizacji od 2014 r. Kosztem 289 mln zł drugą jezdnie buduje Dragados.
Druga jezdnia powstaje równolegle do istniejącej, od której jest oddzielona 4-metrowym pasem rozdziału. Budowanych jest 11 obiektów drogowych – równolegle do istniejących. Przebudowane będą także 3 węzły drogowe.
Swoje prace wykonawca powinien zakończyć w tym roku. Zaawansowanie robót na koniec 2016 roku wynosiło 69 proc.
Sulechów – Nowa Sól
Inwestycja obejmuje dobudowę drugiej jezdni do istniejącej jednojezdniowej drogi ekspresowej S3 między Sulechowem a węzłem Nowa Sól Południe). Łączy on zrealizowany odcinek drogi S3 w rejonie węzła Sulechów z projektowanym obejściem Nowego Miasteczka, także w ciągu ekspresowej trójki.
Zadanie jest podzielone na trzy odcinki. Pierwszy z nich – Sulechów – Zielona Góra Północ – powinien być gotowy w tym roku. to fragment liczący 13,4 km. Za 299 mln zł wykonuje go Strabag. Na trasie powstaje m.in. most na Odrze, z tym że termin ukończenia obiektu to rok 2019.
Zaawansowanie na koniec roku wynosiło 58 proc.
Fragment Zielona Góra Północ – Niedoradz liczy 13,3 km. Za 194 mln zł realizuje go Budimex. Termin ukończenia, to według kontraktu rok 2018. Obecnie trasa jest wykonana w ponad 40 procentach.
Także Budimex realizuje ponad 17-km fragment od Niedoradza do Nowej Soli. Zadanie kosztuje 188mln zł i będzie gotowe w przyszłym roku.
Nowa Sól – Kaźmierzów
Ekspresowa trójka między Nową Solą a Kaźmierzowem częściowo znajduje się na terenie województwa lubuskiego, a w części na terenie Dolnego Śląska. W tym przypadku budowane są dwie jezdnie.
Trasa została podzielona na dwa pododcinki. Ponad 16-kilometrowy odcinek z Nowej Soli do Gaworzyc realizuje Dragados. Dostanie za to 355 mln zł, a prace zakończy w przyszłym roku. Obecnie wykonano ponad 40 proc.
Na trasie powstaną dwa węzły drogowe: Nowa Sól Południe i Nowe Miasteczko.
Na pododcinku Gaworzyce – Kaźmierzów liczącym blisko 17 km prace są zrealizowane w 45 procentach. Mirbud zakończy je w 2018 roku. Zadanie jest warte 448 mln zł.
W ramach tego zadnia powstaną 3 węzły drogowe: Gaworzyce, Głogów Zachód, Głogów Południe.
Trzy nowe MOP-y
W tym roku kierowcy jeżdżący prze województwo lubuskie otrzymają do dyspozycji trzy nowe miejsca obsługi podróżnych przy drodze S3. Będą to trzy pary obiektów: MOP Marwice w pobliżu Gorzowa Wlkp. MOP Popowo, blisko Skwierzyny oraz MOP Kępsko, niedaleko Sulechowa.